Liverecension: The Crazy World of Arthur Brown – Sticky Fingers 2017-04-08

21 Shares

[media-credit name=”Foto: Anna Fabbri” align=”aligncenter” width=”500″]arthur brown[/media-credit]
Kvällens spelning med enormt inflytelserika The Crazy World of Arthur Brown är en imponerande och vital vaudeville som spänner över generationer av hippies, hårdrockare, jazzdiggare och allmänna misfits. Att frontmannen Arthur Brown är 74 år gammal tror jag inte ens på. Det kan omöjligt stämma. Det är inte bara det att han rör sig smidigare än en tjugofemårig gymnast – Brown har dessutom bevisat att han fortfarande gör bra och intressant musik med en visuell framtoning som är direkt svindlande cool. Se bara på hans senaste videos.

Ikväll byter han scenkostym nio gånger (om jag räknar rätt) vilket bland annat inkluderar en blinkande påfågelliknande dräkt. Det är så utflippat och hippieflummigt att det kan mäta sig med Hawkwinds och Grateful Deads scenshower, men samtidigt är det inte bara tillbakablickande nostalgi vi bjuds på. Ett exempel är Want to Love från senaste studioalbumet Zim Zam Zim som står sig så väl i setlisten, att den rent av är en av de bästa låtarna ikväll, och som så mycket annat så skiljer sig liveversionerna ganska mycket från albuminspelningarna. Det är mer sväng, mer intensitet och mer groove. Den nya upplagan av bandet är så samspelta man kan önska ikväll. Dessutom är ljudet perfekt, ljuset likaså.

Många väntar nog på megahiten på Fire, men konserten är så mycket mer, så oändligt mycket mer.

Låtlistan består till viss del av covers, men ska man göra covers så ska man fanimej tillföra något helt nytt för att det ska vara intressant – och det är precis vad Arthur Brown gör. Den gamla one hit wonderlåten Kites (Simon Dupree & The Big Sound) görs om till reggae och Screaming Jay Hawkins gamla I Put a Spell On You sträcks ut till en psykedelisk soulupplevelse där Arthur Brown stjäl organistens keyboard så att han får springa efter den skrattande frontmannen och spela. Stämningen är extremt uppsluppen i bandet, och i avslutande Fire går Brown ner i publiken, signerar autografer och kramas. Det här är det bästa jag sett på Sticky Fingers tillsammans med Y & T, och det vill inte säga lite. Världsklass.

The Crazy World of Arthur Brown – Sticky Fingers 2017-04-08

Bäst: Fire poem + Fire
Sämst: Inget