Liverecension: Rockklassiker Live – Friends Arena, Stockholm 2016-12-10

[media-credit id=13 align=”alignnone” width=”500″][/media-credit]

En kväll för att minnas härligheten intill havet några soliga dagar i början av juni i södra Sverige. Så skulle man kunna beskriva Rockklassiker Live på det korta viset. För band som The Hooters, Helix och det av Rockklassiker ihopsatta coverbandet Rockklassiker Allstars får inte mina tankar att vandra till svettiga trånga klubbspelningar i februari eller ett vrålande Friends Arena. Utan de går såklart till lata dagar i backen framför Sweden Stage med en halvkall Sofiero i handen. Nå, nog om mina filosofiska fadäser och vidare till det ni alla har öppnat denna länk för, nämligen bandrecensionerna.

Helix

Första band ut för kvällen på Friends Arena (där bara en fjärdedel utav kapaciteten uttnyttjas) är inga mindre än det kanadensiska kultbandet Helix. När bandet går på scen är lokalen tämligen tom och klockan har inte slagit 18 än, men bandet gör ändå skäl för sin status och bjuder på en imponerande uppvisning i energifylld hårdrock. Mycket av det har att göra med att sångaren och tillika enda originalmedlemmen Brian Vollmer fortfarande besitter sin karaktärsegna röst och gör de gamla låtarna rättvisa. I takt med att konserten fortgår så börjar lokalen fyllas och det genererar till och med en någorlunda godkänd allsång i avslutande “Rock You”.

Rockklassiker Allstars

Ett stående inslag på just Sweden Rock Festival de senaste åren har varit Rockklassikers egna coverband “Rockklassiker Allstars”. Med evige trummisen Ian Haugland i spetsen brukar bandet ha gäster från Sveriges hårdrockselit som brukar spela alla de gamla rockklassikerna som publiken älskar. Denna kväll är inget undantag, då gäster såsom John Norum, Mikkey Dee, Nicke Borg och Björn Engelen har bjudits in (husbandet ikväll består dessutom av Pontus Norgren och Rob Marcello på gitarr, Mic Michaeli på keyboard och bröderna Bosse och Anders Lindmark på sång resp. bas). Men trots den digra gästlistan så känns det ändå som att konserten inte riktigt lyfter, även fast publiksiffran är den största på hela kvällen. Det blir lite som att stämningen från forna besök på Sweden Rock uteblir då “festivalkänslan” är utbytt mot Friends kalla och oinbjudande betong och kontentan blir då att det mest liknar ett vanligt coverband med lite gäster (om än kända sådana). Lite tufft blir det dock i avslutningen när bl.a. Mikkey Dee och John Norum gör “Ace Of Spades” ihop som en hyllning till självaste Lemmy.

Betyg: 2/5

The Hooters

Ett annat band som gjort sig synonymt med festivalen i Norje, eller i alla fall blivit tokhyllade varje gång de kommit dit är Philadelphia-bandet The Hooters. Jag hade lite samma känslor som inför Allstars framträdande innan konserten drog igång. Skulle den uteblivna “festivalkänslan” även här göra sig påmind, då The Hooters gör sig allra allra bäst i eftermiddagssolen på en festival, som jag beskrev när jag recenserade dem i somras. Men The Hooters lyckas ändå leverera och mycket beror det på deras grymma låtskatt. Setlistan är i det närmaste identisk med spelningarna på både Skogsröjet och SRF tidigare i år, men det gör mindre då den innehåller alla hits som har gjort The Hooters till det älskade bandet de är. För vem kan egentligen värja sig mot “Karla with a K”, “I’m Alive” och “And We Danced” även fast det är snöoväder över Solna? För mig är det i alla fall svårt.

The Darkness

Kvällens höjdpunkt för undertecknad tillika kvällens headline är inga mindre än The Darkness. Bandet får ses lite som en udda fågel i kvällens mer “gubbiga” sällskap även fast de spelat i den allra högsta rockdivisionen sedan debuten “Permission To Land”. Detta märks bland annat av att publiken märkbart tunnats ut när bandet inleder kvällen med “Black Shuck”. Kanske är det för sångaren Justin Hawkins höga falsettsång, eller för att de inte förstår det nästan ståuppkomiska mellansnacket. Men för oss som stannar kvar, som både förstår den underbart löjliga humorn och älskar sången är detta en ren och skär uppvisning i hur ett hårdrocksband både ska se ut och låta. För att även om mellansnacken är roliga (det är uppfriskande att se ett band som inte tar sig själva på alltför stort allvar) blir de lätt lite väl långrandiga och det känns som att konserten stannar upp bitvis, så gör det inget. För låtmaterialet är så jäkla bra och bandet briljerar fullständigt i låtar som “Givin Up”, “One Way Ticket” och “Get Your Hands Of My Woman”. The Darkness visar ikväll på Friends Arena, trots skamligt liten publik, att de är ett av de absolut bästa rockbanden på denna sida av millenieskiftet.

Betyg 4/5

Det må vara snöoväder över Solna denna kväll men Rockklassiker Live har definitivt fått mig att längta efter festivalsommaren och känns som ett naturligt avslut på konsertåret 2016.

skogsröjet 2019