LIVERECENSION: Y & T – Sticky Fingers 2016-10-01

[media-credit name=”Foto: Niklas Webjörn” align=”aligncenter” width=”500″]y&t[/media-credit]
Kalifornienbaserade Y & T inleder starkt och avväpnande med On With the Show medan de hälsar på publiken och ser hur taggade ut som helst. Stämningen är uppsluppen inne på Sticky Fingers, där väldigt få i publiken tycks vara under fyrtio. Tidigare under kvällen hörde jag en full man förklara för en vakt utanför att det är ett legendariskt gubbrockband som står på scen ikväll. Så kan man naturligtvis se det. Men det är ett in i helvete vitalt gubbrockband i så fall.

Jag har alltid gillat de gamla plattorna med Y & T, och liveplattan Open Fire tillhör en av favoriterna när det gäller liveinspelningar. Faktum är att Y & T är ett band som ska upplevas live. Låtar som Dirty Girl och Mean Streak är förstås trevliga att avnjuta som studioinspelningar, men live fattar de rentav eld. Powerballaden Winds of Change är så monumentalt bra ikväll att jag aldrig kommer glömma det. Ideligen toppar de sig själva, klassiker på klassiker presenteras med både lekfullhet och pondus. Bandets frontman Dave Meniketti är på ett strålande humör, han skämtar med publiken och sjunger så vansinnigt bra att jag tror att det är 1985 igen. Efter Black Tiger och Midnight in Tokyo är jag mer än nöjd, och då är vi bara halvvägs in i kvällens setlist.

Dave Menikettis insats, både som gitarrist och sångare i I Belive in You är imponerande. Han ger allt och plågar Neil Youngliknande toner ur sin gitarr tills han är helt slut. Det är magiskt. Överhuvud taget är den glättiga stämpel som bandet orättvist fick efter Summertime Girls helt borta. Den låten framförs för övrigt så proffisgt utan synth att jag inte fattar hur de klarar det. Körerna från John Nymann (gitarr) och Aaron Leigh (bas) låter aldrig falska eller svajiga. Nymann står och skrattar hela konserten igenom medan han slänger ut plektrum och konverserar med fansen. En eloge måste förresten ges till trummisen Mike Vanderhule som lyckas spela ett trumsolo utan att det blir tråkigt. Kvällens enda minus är att Leigh sätter sig ner på röven under trumsolot – det ser inte så coolt ut om man säger så. Nåja, en skitsak i sammanhanget.

Kvällens spelning med Y & T är, för att vara helt ärlig, något av det bästa jag sett. I över två timmar håller de på, och de avverkar över tjugo låtar. Inte en enda död sekund. Snacka om energi…

När avslutande Open Fire och Forever sätter punkt för kvällen känner jag att jag varit med om något speciellt.

En spelning i världsklass!