Doro – Liverecension Skogsröjet 2016-08-05

44 Shares

[media-credit name=”Foto: Bengt Persson” align=”aligncenter” width=”500″]doro 01 bengt persson[/media-credit]

Lite sol, någon öl, några välbekanta låtar och en taggad sångerska omringad av taggade musiker, där har ni hårdrockens första gott-och-blandat påse när DORO sparkar igång “Earthshaker rock” på Skogsröjets Tube-scen på fredagen 5/8. Vi har sett det här förut. Doro är en scenpersonlighet (likt en duracell-kanin) av rang, musikerna är kompetenta, mellansnacket är detsamma tacksamma vi har hört alla de andra gångerna vi har sett henne och låtlistan är precis den förväntade med en blandning av gamla örhängen, några temposänkande ballader och några nyare låtar för att jämna ut massan. Alltså, precis som en påse gott och blandat, ibland lite mer av det ena än det andra men alltid det förväntade innehållet.

Det är småtrevligt utan att man hjular av upphetsning. Doro är tacksam, spelar ungefär det som publiken skriker efter och försöker att på sin söta tyskengelska interreagera med skaran så ofta och så mycket hon hinner. Tempot är relativt högt men sänks tyvärr av de segare obligatoriska balladerna, gamla Warlock-dängan “Without you” funkar hyfsat medans “Fur Immer” är rejält seg och tråkig och oförklarligt lång. Dessutom placeras den i ett skede av konserten då partystämningen är på topp och tempot är som bäst.

Det är som vanligt roligast med de klassikerna, “All we are” bjuder på mest allsång (den sjunger publiken innan ens konserten har börjat), “Burning the witches” funkar allt som oftast och “Raise your fist” får fart på publiken. Min personliga favorit ” I rule the ruins” framförs med en extra hästspark i magen.

Detta är helt ok men känns lite som en förfest i solgasset. Jag saknar “east meets west” och känslan är att Doro skulle må bra av att röra om i grytan ordentligt emellanåt och fräscha till låtlistan med lite andra mer annorlunda alster. Å andra sidan är ju Doro ett typexempel på artist som alltid förväntas spela vissa låtar, och allt annat de tar sig an blir en transportsträcka till just dessa. Nå ja, det kunde ha varit värre. Det blev en för undertecknad skön och lagom start på fredageftermiddagen i Rejmyre..

Förresten, trummisen Johnny Dee är alltid fördjäkla sevärd.

Doro – Skogsröjet 2016-08-05

Artist: Doro