Kamelot – Liverecension Skogsröjet 2016-08-05

[media-credit name=”Foto: Tilde Björklund” align=”aligncenter” width=”500″]Kamelot-500px-Skogsrojet2016[/media-credit]

Jaha ja, hur jag än försöker att vrida och vända på detta så måste jag bittert erkänna att jag som inbiten Kamelot-fan för första gången under en Kamelot-spelning kom på mig själv med att skaka på huvudet, och jag vet inte varför. Egentligen fanns det ju inte så mycket att klaga på i mitt tycke, Kamelot sent på kvällen, på en stor scen och med en hit-kavalkad som undertecknad själv hade satt ihop utan att blinka.

Det var ett magplask, av någon anledning. Det gifte sig aldrig riktigt och den chockerande lilla publikskaran kom aldrig riktigt igång hur hårt bandet än försökte. Det var några nävar i luften då och då men överlag kom konserten aldrig riktigt igång. De flesta i min omgivning såg mest förvånade ut. Det gjorde faktiskt också Kamelot på scen då de likt många andra i sin förvåning över den uteblivna responsen tappade tempot i föreställningen.

Låtlistan är enligt min mening en skatt och bandet bjöd på ett best of set utan dess like. Jag saknade faktiskt ingen av mina favoriter och kan inte plocka ut någon annan låt som de borde ha spelat. “Karma”, “Center of the universe”, “March of Memphisto”, “When the lights go down”, “Rule the World”, “The great pandemonium”, “Insomnia”, “Liar liar”…..ja ni hör ju, det dammades av fantastiska låtar men konserten var död från första tonen. Den lyfte aldrig.

Redan i inledande “Veil of Elysium” förstod vi alla att detta skulle bli en plåga, det visade sig vara rätt.

Vad gick fel då? Kamelot-publiken var inte där, de andra dök knappt upp. Jag älskar Kamelot men vet också att de kan kännas ordentligt tråkiga om man inte är inlyssnad. Kamelot är inget band man bara upptäcker och sjunger med i, speciellt inte på en festival. Jag har även rent logistiska invändningar. Ljuset var mörkt och scenen var ofta sänkt i dunkel och det var emellanåt omöjligt att urskilja bandet (var Palotai och Grillo ens där?). Dessutom är Bandit-scenen konstigt placerad uppe på en kulle vilket gör att nackspärren ligger nära till hands om man vill stå hyfsat nära scenen. Man vill det om publiken är liten, man undviker det om spelningen är på Skogsröjets Bandit-scen.

Whatever, det finns inga ursäkter, hur hårt än herr Karevik kämpade på bred rikssvenska, det blev aldrig något. Det som kunde ha blivit så bra. Låt oss glömma detta, moving on…

Men fanken, vilken låtskatt…kom på en låt som jag saknade, “Soul society”, eller lirade de den? Jag kan ha varit i chock..jag är fortfarande i chock, lite.

Kamelot – Skogsröjet 2016-08-05