Dark Tranquillity – Liverecension Gefle Metal Festival 2016-07-16

22 Shares

Dark Tranquillity GMF 2016

Det finns många typer av sångare. Ta Brian Johnson, till exempel, som inte säger flaska på en hel konsert. Eller de mystiska, som Papa Emeritus, som aldrig visar sig utan mask. Sen finns det ju de där arga typerna, som skäller på publiken om den inte dyrkar vederbörande tillräckligt tydligt och högt. Ingen nämnd, ingen glömd.

Dark Tranquillitys frontman Mikael Stanne hör till en helt annan kategori, och bekräftar de studier som säger att hårdrockare hör till de lyckligaste människorna på jorden. När han studsade in på Fire Stage till tonerna av ”The Science of Noise” sprudlade han av energi, och precis som tidigare blev jag lika fascinerad över att det går att åstadkomma en sådan majestätisk growl samtidigt som man ler från öra till öra. Det rådde ingen tvekan om att han pysslar med det absolut roligaste han vet, och det smittade förstås av sig på publiken.

Resten av bandet såg också ut att gilla stämningen i Gävle. Ursprungsmedlemmarna har med tiden blivit färre, och avbytarbänken desto längre. Den här säsongen är det Anders Iwers, Erik Jacobsson och Jens Florén som gör laget fulltaligt. Trots spelglädje och energi fick bandet ändå kämpa lite i motvind den här kvällen på grund av det stundtals riktigt usla ljudet. Den annars så pampiga ”The Mundane and the Magic”, till exempel, lät mest grötig, och keyboarden ylade som om den hade tarmvred. Amorphis hade precis samma problem under fredagen.

Innehållet skiljde sig inte nämnvärt från fjolårets Sweden Rock-setlist, men det enda Character-bidraget ”Through Smudged Lenses” hade nu ersatts av ”Monochromatic Stains” och ovan nämnda ”The Mundane and the Magic”. Inte helt förvånande blev publiktrycket allra högst under den avslutande ”Misery´s Crown”. En bra låt, givetvis, men jag väntar fortfarande på att få slänga med håret till ”Lost to Apathy”. Jag längtar också efter en hel konsert med dessa göteborgare som headline. Kanske kan det bli av efter att den nya plattan Atoma har släppts i november?

Dark Tranquillity – Gefle Metal Festival 2016-07-16

Band: Dark Tranquillity
Datum: 2016-07-16