Kreator – Liverecension Gefle Metal Festival 2016-07-16

15 Shares

[media-credit id=2 align=”alignnone” width=”500″]kreator 02 Anna Fabbri[/media-credit]

Det rutinerade tyska kultbandet Kreator sätter verkligen tonen direkt då man öppnar med en brutalhård version av en av sina största hits, nämligen den moderna klassikern “Enemy Of God”, från skivan med samma namn. Möjligtvis kan en ana lite svajig sång från annars utmärkte frontmannen Mille Petrozza, men det kompenseras ganska bra med ett entusiastiskt framträdande. Kreator är ett mycket rutinerat band, vilket också hörs på det musikaliska. Det är tajt, hårt och väl framfört. Gamla klassiker som “Endless Pain”, “Pleasure To Kill” och “Extreme Aggression” samsas med nyare alster som “Hordes Of Chaos” och “Phantom Antichrist” på ett effektivt sätt och publikens gensvar är under stora delar av konserten riktigt bra. Åskådarnas bifall går inte obemärkt förbi hos den tidigare nämnde frontmannen och han tycks uppriktig ärlig när han bedyrar sin beundran för den under stora delar av konserten entusiastiska publiken.

Det som drar ner betyget är att den långa speltiden på 90 minuter inte är optimal för ett band som Kreator. Bandet lever mycket på sin fart och sin intensitet och under vissa delar av spelningen blir dessa element något lidande. Bitvis tappas det alltså en del energi, något som kanske hade kunnat undvikas med en lite mer intensiv spelning på kanske en timme, som den landsmännen i Destruction levererade föregående dag. Trots detta är det ändå med en övervägande känsla av triumf som herr Petrozza får avsluta med att vifta “the flag of hate” innan konserten avslutas med den odödliga klassikern.

Kreator – Gefle Metal Festival 2016-07-16

[custom-facebook-feed album=10153559671411008 albumcols=4 num=100 exclude=social,link,likebox]