Anthrax – Liverecension Gefle Metal Festival 2016-07-15

35 Shares

[media-credit id=13 align=”aligncenter” width=”500″]Anthrax GMF 2016[/media-credit]

Fredagens headline var thrashfarbröderna i Anthrax, som också gästade Sweden Rock Festival för ungefär en månad sedan. Jag hade nöjet att även beskåda dom på Graspop i Belgien veckan efter SRF, och konstaterade då att de fortfarande har mer energi än ett överfullt Duracellager. Den känslan infann sig lyckligtvis även i Gävle. Joey Belladonna lät precis lika vital, Scott Ian beard bangade sig igenom det 90 minuter långa setet och Frank Bello röjde som om han var personligt ansvarig för att generera ström till förstärkarna. Det klassiska Yngwie Malmsteencitatet “You have unleashed the fucking fury” kändes som en passande beskrivning även här. Det var riktigt kul och inte minst imponerande att få se en sådan närvaro och spelglädje efter 35 år tillsammans. Behöver man ens nämna hur samspelta de är? Jonathan Donais, gitarrist sedan 2013, utgör en skön kontrast med tanke på att han knappt var född när bandet bildades.

Det moshades lite smått i publiken redan under inledande ”You Gotta Believe” från nya albumet For All Kings. Precis som på skivan följdes den av ”Monster at the End”, och efter att ha hört dessa låtar live vid flera tillfällen nu börjar de låta riktigt bra. ”Breathing Lightning” kändes dock fortfarande som något av en transportsträcka. Det som framkallade mest eufori och galenskaper i publiken var förstås de gamla godingarna ”Madhouse”, ”Got the Time” och ”Antisocial”. Circle piten kom och gick, och man såg till och med någon enstaka, trotsig crowdsurfare. Avslutande ”Indians” med tillhörande war dance betades av utan protester från Scott Ian den här gången. Kanske kände bandet att de inte kunde begära mer av publiken, som redan sparkade tillräckligt med rumpa?

Precis som de senaste två gångerna tycker jag att Anthrax levererade underhållande glad-thrash. Om man vill vara täckt av blåmärken efteråt är upp till var och en, men man ska åtminstone gå därifrån med ett leende på läpparna, trallandes på ”Indians”.

Anthrax – Gefle Metal Festival 2016-07-15

Band: Anthrax
Datum: 2016-07-15