Amorphis – Liverecension Gefle Metal Festival 2016-07-15

[media-credit name=”Foto: Anna Fabbri” align=”aligncenter” width=”500″]Amorphis GMF 2016[/media-credit]

Finska Amorphis var huvudanledningen till att jag begav mig nästan åtta timmars bilfärd norrut från Göteborg till Gävle under den gångna helgen. Deras “Under the Red Cloud” från 2015 var enligt min mening ett av fjolårets absolut bästa album, och efter spelningen på Sticky Fingers i mars gick jag hem, lätt euforisk, och studerade resten av turnéschemat.

I fredags var det alltså äntligen dags igen. Strax efter halv sex började en efter en av medlemmarna att fylla upp huvudscenen Goat Stage till tonerna av det senaste titelspåret. Tomi Joutsen med sin specialbyggda mikrofon var sist ut. Ståpälsen och det inledande lyckoruset lade sig tyvärr ganska snabbt. Ljudet verkade ha fastnat på andra sidan Östersjön, och en bit in i låten blev det knäpptyst i flera sekunder. Joutsen & co såg tillfälligt lite förvirrade ut, men körde på som de fullblodsproffs de är. Efterföljande ”Sacrifice” lät ungefär lika bedrövligt, och jag funderade på om det här var samma band som jag såg för ett halvår sedan. Santeri Kallios orgel verkade leva ett eget liv och Joutsen hördes på tok för dåligt. Det blev lyckligtvis bättre allt eftersom, men under ”Hopeless Days” kom och gick sången återigen som en allätande festivalbesökare utan spelschema.

Gällande Amorphis insats som band hade jag förstås inte mycket att anmärka på. Det är ett tight och speltekniskt skickligt band, och utöver gravallvarliga Tomi Koivusaari såg de alla ut att ha en riktigt rolig dag på jobbet. Esa Holopainens gitarrspel väckte starka känslor inombords och Tomi Joutsen är fortfarande en av de stora frontmännen i mitt liv med sin ömsom ljuva ömsom avgrundsdjupa stämma. Personligen gillar jag den hårda sidan av Amorphis bäst, och hade därför gärna velat få höra den rent överdjävligt ösiga ”Dark Path” och brutalt tunga ”Enemy at the Gates”. Att man valde bort ”The Smoke” kändes också lite tråkigt, men man kan inte få allt här i världen. Suget efter att se bandet igen återinfann sig ungefär samtidigt som den avslutande ”My Kantele” klingade ut mellan gasklockorna.

Amorphis – Gefle Metal Festival 2016-07-15

Band: Amorphis
Datum: 2016-07-15