Thundermother – Liverecension Bråvalla 2016-07-01

23 Shares

[media-credit name=”Foto: Effie Trikili” align=”alignnone” width=”484″]thundermother01effietrikili484[/media-credit]

I ärlighetens namn är Thundermother ett band jag faktiskt tröttnat lite på den senaste tiden. Efter att initialt ha blivit knockad av bandet när de debuterade dalade mitt intresse en del när dels senaste given “Road Fever” inte kom upp i samma klass som debuten och dessutom tyckte jag inte att bandet var speciellt bra när jag såg dem live förra sommaren på Getaway Rock Festival. Således var mina förväntningar inte direkt skyhöga när Thundermother gick på scenen på ett regnigt Bråvalla.

Trots min skepticism börjar gubbfoten sakta men säkert stampa till “Man With Blues” och efter några låtar till står det klart att Thundermother helt tvivelsutan ryckt upp sig rejält sedan jag såg dem sist och nu verkar vara på god väg till att hitta den fina form bandet hade när de precis debuterat. Det synnerligen dåliga vädret skulle kunna vara något som förstör stämningen en smula, men det tycks snarare vara så att det ogynnsamma väderläget är något som sporrar bandet till att till varje pris bjuda publiken på en bra show så att de glömmer hur blött och kallt det är.

Clare Cunningham är en frontfigur av yppersta klass och hon lyckas verkligen att få igång publiken som blir både mer entusiastisk och fler till antalet ju längre konserten fortgår. Låtar som “Rock N Roll Disaster” och “Thunderous” levereras med ackuratess, likaså “Just A Tease” samt “Shoot To Kill”. Filippa Nässil tar en tur ut i publikhavet med sin gitarr och tillsammans med resterande delar av bandet bjuder hon på rockposer som hade räckt hela festivalen.

Trots icke optimala förutsättningar jobbar Thundermother på utan att klaga och bandets positiva inställning smittar av sig på publiken som bjuds på en trevlig dos av klassisk bredbent rock som förhoppningsvis fick dem att glömma regnet för en liten stund.

Thundermother – Bråvalla 2016-07-01

2016-07-01
Juno