Iron Maiden – Liverecension Ullevi 2016-06-17

473 Shares

[media-credit name=”Foto: Anna Fabbri” align=”alignnone” width=”500″]iron maiden 01 foto anna fabbri[/media-credit]

Konserten börjar med en lite tafflig men charmig animerad film som visar Iron Maidens kraschade Boeing 747:a någonstans i en sydamerikansk djungel. Eddies hand sträcks upp ur marken och kastar iväg planet som ses dåna iväg över betraktarens huvud. På scenen är det rök och eld bland mayatempelruiner, medan den suveräna If Eternity Should Fail från nya plattan The Book of Souls inleder. Allt hade kunnat vara perfekt om det inte vore för ljudet.

Hur ända in i helvete kan det komma sig att det är ett sånt fruktansvärt skitljud inne på Ullevi!?

Iron Maiden får verkligen kämpa i motvind denna kväll. Bruce Dickinsons röst försvinner hela tiden, delvis beroende på att han tycks ha svårt att ta de högsta tonerna ikväll, men det är inte hela sanningen. Nicko McBrains trummor låter som om han lånat Lars Ulrichs kakburkar som användes under inspelningen av St. Anger, och alla tre gitarrerna och basen tycks vara inköpta på leksaksbutiken BR. Skämmes ta mig fan!

Kvällens backdrops med bilder av Eddie i olika miljöer är oerhört snygga, och med proffsig ljussättning och rökmaskiner lyckas man åstadkomma en storartad scenshow.

Det är en lång spelning som klockar in på en timma och 55 minuter, och precis som jag anade, och hoppades (eftersom jag tillhör dem som ser senaste plattan som den bästa sedan 2000 års Brave New World) så kör de en stor del av materialet från The Book of Souls.

Det innebär förstås att bandet testar publikens tålamod. Många är trots allt där för att få höra låtar som Running Free och Run to the Hills. Men Iron Maiden är förmodligen skittrötta på att köra dessa låtar hela tiden, och deras tjurskallighet har tidigare resluterat i att de kört hela A Matter of Life and Death-plattan live. Det är modigt. Och det är som sagt tjurskalligt.

En stor del av publiken sjunger ändå glatt med i den nya låten The Red and the Black. Och det syns att killarna har hur kul som helst på scen. Ljudet strular vidare, så Powerslave och The Trooper låter oacceptabelt svaga, trots att bandet gör allt för att lyfta showen. Och som de jobbar.

Det är inte förrän ungefär halvvägs in i konserten när The Book of Souls tar vid som ljudet fungerar som det ska. Och då vänder Iron Maiden ett möjligt fiasko till triumferande seger. Det är imponerande. En skumgummi-Eddie dyker upp på scen och larvar omkring med en yxa som han hugger efter bandmedlemmarna med, Janick Gers springer fram och tillbaka mellan Eddies ben, Dickinson kastar ut Eddies hjärta till publiken där det studsar omkring ett tag i det överlyckliga publikhavet. Det är både lökigt och infantilt, men just därför är det också fruktansvärt underhållande.

I återstående delen av showen radas den ena kanonlåten efter den andra upp, och trots att Dickinsons röst kunde varit bättre, så är detta en kväll som vida äverglänser deras senaste besök 2011. Hallowed Be Thy Name och obligatoriska allsångsnumret Fear of the Dark får Ullevi att levitera. Det lyser tiotusentals små prickar från mobiltelefoner runtom i arenan. Stämningsfullt.

Under låten Iron Maiden dyker nya maya-Eddie upp i form av en enorm uppblåsbar figur, vilken är betydligt coolare än skumgummi-Eddie. Men då kommer ljudproblemen tillbaka. Iron Maidens tjurskallighet vet inga gränser och de rusar vidare med publikfavoriten The Number of the Beast (med en ännu coolare uppblåsbar djävul). Responsen är enorm. Efter låten står Dickinson en lång stund och bara insuper publikens kärlek. Det syns att han är rörd, och han säger att han kommer att minnas denna kväll.

Sexton år gamla Blood Brothers har växt sig till en liveklassiker av rang. Det är kvällens bästa låt tillsammans med avslutande Wasted Years, skriven av gitarristen Adrian Smith.

Som sagt, att Iron Maiden lyckas genomföra en så suverän show under de usla förutsättningar som råder är oerhört imponerande. Respekt!

Iron Maiden – Ullevi 2016-06-17