Megadeth – Liverecension Sweden Rock Festival 2016-06-09

[media-credit id=1 align=”aligncenter” width=”500″]megadeth-srf16-500[/media-credit]
Oj då, men se på fanken. Där fick vi alla så vi teg. Jag tror att de flesta av oss som begrundat Megadeth vid tidigare spelningar hade en hyfsat dämpad och ljum inställning till gängets spelning på Lemmy Stage på torsdagskvällen. Jag har tidigare tyckt att det jag sett har varit ok som bäst och som allra bäst var det nog när de öppnade för Judas Priest i Globen för ett antal år sedan. Dagsformen har ofta varit avgörande och framför allt har det hängt på herr Mustaines humör. Mina mungipor gick nu ganska snabbt upp i publikhavet framför Lemmy Stage, dels för att scenbygget lovade mer än många gånger tidigare men också för att Megadeth öppnade med en sylvass “Hangar 18” med ett leende på läpparna.

Spelningen är överraskande bra, bandet är tajt, Mustaine är på ett strålande humör (även om det fortfarande tittas mkt ned i golvet och mumlas) och nytillskotten på trummor och gitarr ger Megadeth den extra vitaminkicken de saknat under en lång tid. Framför allt är Kiko Lueiro en riktigt frisk fläkt och ger ett intryck av ett han han trivs, gitarrspelet är bländande.

Det är en härlig spellista även om det tyvärr blir lite dämpat i de nya styckena från “Dystopia”. Framför allt titelspåret känns segt. Megadeth gör det klassiska misstaget att skruva upp det ordentligt och sedan dämpa det hela med nyare segare alster. Å andra sidan är det väl just på denna turne som de nya låtarna ska luftas..Dystopia som sagt.

Det är roligt, höjdpunkterna är definitivt “Peace sells….”, “Sweating Bullets”, “Holy wars” och den något överraskande “She-wolf” som är en personlig favorit. “In my darkest hours” är ett monster och det är ju självklart också “Symphony of destruction” som dock slarvas igenom ganska snabbt, utan att för den skull vara dålig. Till och med “Trust” som jag för övrigt också gillar låter riktigt bra.

Jag är nöjd, Megadeth överraskar med en härlig varierad spellista och en spelglädje som inte är speciellt vanlig för megadöd-pojkarna. Publiken ser förvånad ut, i positiv mening och jag hör i publikhavet att många tycker att spelningen med Megadeth är bland de bättre på SRF 2016. Riktigt så långt vill jag inte dra det men jag är nöjd. Megadeth skruvar upp det igen, liket lever.

Megadeth – Sweden Rock Festival 2016-06-09

Bäst: “Holy Wars” och She-wolf”
Sämst: “Poisonous Shadows” lyfter aldrig, dessutom saknar jag “Skin o my teeth”