The Winery Dogs – Liverecension Sweden Rock Festival 2016-06-11

[media-credit id=13 align=”aligncenter” width=”500″]The-Winery-Dogs-SRF2016-500px[/media-credit]
Trumvirtuosen Mike Portnoy ligger inte på latsidan. Under fredagskvällen var han med och tog avsked av Sverige tillsammans med Twisted Sister, där han har fyllt den tomma platsen efter avlidne A.J. Pero. Dagen efter är det dags för hans egen supergrupp The Winery Dogs, som även består av basisten Billy Sheehan och sångaren och gitarristen Richie Kotzen, att göra debut på SRF. Trots att bandet spelar relativt tidigt på dagen har det samlats riktigt mycket folk vid Festival Stage, och många har satt sig i gräset för att njuta av det fina vädret. Det känns faktiskt lite som en picknickfestival.

Trion inleder med de fyra första låtarna på albumet Hot Streak, och visar direkt att de är i toppform. Ljudet är lite fladdrigt i början men artar sig så småningom. Jag var lite orolig att det skulle bli en massa stilande och långa solon, men så blir inte fallet. Kanske beror det på att speltiden bara ligger på en timma. Visst är det en hel del briljerande, men det är invävt i låtarna och känns aldrig tråkigt. Jag upplever inte heller att någon tar över för mycket. Detta är ett band och inget annat.

Låtvalen känns anpassade efter festivalen. Det svänger riktigt gött under större delen av spelningen, det är lagom progressivt och rakt på sak. Förutom i ”I´m No Angel” håller de ett lite högre tempo. Inför ”Empire” håller Mike Portnoy upp en koskälla och hänvisar till Will Ferrell. Alla som har sett SNL-sketchen med ”more cowbell” får ett gott skratt, och koskällor ger alltid en extra stjärna i min bok. Stämningen i publiken känns som allra bäst under näst sista låten ”Desire”, och det är möjligt att den skulle ha varit ett ännu bättre val som avslutningslåt.

The Winery Dogs – Sweden Rock Festival 2016-06-11

Band: The Winery Dogs
Plats: Festival Stage