Queen+Adam Lambert – Liverecension Sweden Rock Festival 2016-06-09

[media-credit id=1 align=”aligncenter” width=”500″]adam-lambert-srf16-500[/media-credit]När Sweden Rock bokade de brittiska giganterna så var det nog inte bara jag som sneglade tvivlande på konstellationen med Adam Lambert på sång. Jag menar, en idolvinnare som frontar ett av världens absolut största band någonsin klingar väl inte jättebra i rockhjärtat, speciellt när denne ska försöka att fylla Freddie Mercurys skor. Men även om jag hade mina tvivel på frontmannen så är det ju trots allt de stora låtarna som man vill höra, och att se de åldrande legenderna i form av Brian May och Roger Taylor.

Men när själva konserten börjar med “One Vision” och bandet äntrar scenen, då är alla tvivel bortblåsta. Missförstå mig inte, Adam är inte Freddie. Men han levererar varenda låt med sådan genuin glädje och röstmässig perfektion att det tamejtusan inte kunde ha blivit mycket bättre. Och vad ska man sen skriva om konserten, med den katalogen som Queen har så går det inte att slå fel. Det är total allsång i varje låt och jag kan inte låta bli att bli tårögd när Brian, ensam ute på catwalken med en akustisk gitarr, får sällskap av självaste Mercury på storbildskärmarna i slutet av “Love of My Life”. När detsamma sker i andra versen på “Bohemian Raphsody” då är det ren och skär magi som sänker sig över lilla Norje.

Detta är en magnifik hyllning till det fantastiska band Queen var(och fortfarande är), och till en av världens i särklass bästa frontmän och sångare. Att se lyckan från May, Taylor och Lambert i slutet av “We Are The Champions”, men också även leendet på läpparna på alla runtomkring mig, det gör att denna konsert kommer stanna med mig länge.

Queen+Adam Lambert – Sweden Rock Festival 2016-06-09

One Vision
Hammer to Fall