Saffire – Liverecension Sweden Rock Festival 2016-06-08

[media-credit id=1 align=”aligncenter” width=”500″]saffire-srf16-500[/media-credit]
Saffire kunde knappast ha fått bättre förutsättningar än de som rådde under denna onsdagseftermiddag i Norje. När portarna äntligen öppnades till årets upplaga av Sweden Rock Festival stekte solen över området, och rocksugna besökare började snart fylla upp utrymmet mellan entréerna och 4 Sound Stage.

Göteborgsbandet drog igång kalaset med ”The Great Escape” från det senaste albumet For The Greater Good. Det rådde inga tvivel om att samtliga närvarande var taggade att spela just här på SRF. Bandet sken i kapp med solen, och från start till slut var det fullt tryck och bra ljud. Resten av de totalt nio låtarna som bjöds var en lika fördelad blandning från både första och andra albumet. Till ”Magnolia” blev det allsång, och avslutande ”Casters of The First Stone” möttes av det mesta jublet. En förändring sen senast jag såg dom var att ”This Is Not The End” hade bytts ut mot ”Freedom Call”, och det kändes som ett bra val för en festivalspelning.

Frontmannen Tobias Jansson var den som rörde sig mest över scenen, och stundtals såg det nästan ut som om han skulle kollapsa i hettan (om jag ska vara så där lagom svenskt gnällig var det faktiskt nästan för varmt ett tag). Victor Olsson, Dino Zuzic, Anton Roos och Magnus Carlsson såg förvånansvärt oberörda ut i solgasset. Det slog mig gång på gång vilket tungt band detta är, och man kunde inte låta bli att gunga med till ”End of The World” och ”The Betrayer´s Fate” mfl. Jansson visade återigen på en enorm röstkapacitet, och tankarna gick inte sällan till Ronnie James Dio.

Solen, stämningen och Saffire gjorde det här till en riktigt härlig start på festivalen. Det enda jag kan klaga på är att tiden gick så snabbt. 45 minuter är inte nog för ett band som Saffire.

Saffire – Sweden Rock Festival 2016-06-08

Band: Saffire