Liverecension: Magnum på Kulturhuset 2016-04-22 – En tidsresa

[media-credit id=2 align=”alignnone” width=”500″]magnum 02 annicka nilsson[/media-credit]

Nostalgi är bitterljuvt. Man blir påmind om fantastiska saker från förr, men också om att åren går och att man själv blir äldre. Sista jag såg Magnum i Örebro var 1986 under deras Vigilante Tour. När Bob Catley nu  intar scenen på Kulturhuset iförd jeansjacka och vita jeans, och med sitt långa blonda 80-talshår så skulle man nästan kunna vara tillbaka i 1986 igen. Endast rynkorna (liksom säkert också hos en själv) skvallrar om att det gått några år sedan dess.

Publikens medelålder är heller inte helt oväntat ganska hög. Bland ansiktena i publiken skymtas också en del av de människor som var stora på Örebros musikscen på 80-talet då det begav sig. Lokalen är precis lagom fylld, nästan fullsatt men ändå så att det går att får en bra plats framför scenen. Lite oväntat, men också till publikens stora glädje öppnar man med två klassiker, Soldier of the Line och On a Storytellers Night, vilket får igång publiken redan från början. Ljudet, som kan vara ett problem på Kulturhuset, är också riktigt bra.

Jag har sett Magnum vid ett par tillfällen mer under åren, och förutom spelningen 1986 så har jag tidigare blivit besviken. Man har haft svårt att välja bra live-låtar och gruppen har känts ganska trött. Så är det absolut inte i kväll. Setlisten har valts med omsorg.  Några låtar finns med från senaste skivan, några från andra lite nyare plattor, men framför allt får man med tillräckligt mycket av dom gamla hitsen. Fler än jag blev nog smått lyriska av att höra How Far Jerusalem och Les Morts Dansant, och när Catley och Tony Clarkin som första extranummer ensamma går upp på scenen och kör The Spirit så är gåshuden ofrånkomlig. Showen är sparsmakad med endast lite skiftande bakgrundsljus som enda effekter, men Catleys scennärvaro är så stor att det inte behövs något mer. Och vilken bättre låt hade kunnat valts som avslutning än gruppens signatur Kingdom of Madness?

Med dom senaste plattorna har Magnum tagit några steg bort från den mer AOR-inriktade poprocken gruppen gjorde under 90-talet, och tillbaka mot originalsoundet från deras första skivor. Det har dom absolut vunnit på. Helt klart är att Magnum nu gör sin bästa turnérunda på många år. Gå och se dom om ni har möjlighet.

Band: Magnum
Datum: 2016-04-22
Plats: Kulturhuset Örebro