Liverecension: The Skull + Hell – Truckstop Alaska Göteborg 2016-04-19

[media-credit name=”Foto: Lisa Willman” align=”alignnone” width=”500″]the skull foto lisa willman[/media-credit]

Det finns kultband och så finns det kultband. Nationalteatern är exempelvis ett sådant av den folkliga typen och som fyller hela Götaplatsen under Göteborgs kulturkalas. Amerikanska The Skull, däremot, är bevisligen av den typen där kult går hand i hand med smalt. Denna tisdagskväll hade de lockat blygsamma 49 personer till rockklubben Truckstop Alaska – en plats som ligger mig varmt om hjärtat.

Nu är det förstås inte The Skull som sådant som har kultstatus, utan snarare medlemmarna och banden de spelade i tidigare. Sångaren Eric Wagner och basisten Ron Holzner är avhoppare från doompionjärerna Trouble. Trummisen Sean Saley piskade tills förra året skinn för Pentagram. Gitarristen Lothar Keller spelade tidigare i Sacred Dawn och Rob Wrong är utöver The Skull även medlem i Witch Mountain. Ingen dålig samling.

Tisdagens spelning inleddes dock med ett annat gäng amerikaner, nämligen Hell, som enligt egen utsago spelar ”extreme funeral doom”. Här snackar vi alltså inte om någon uppvärmningsakt, utan snarare ångestdrypande kyla levererad av gravallvarliga musiker som mest såg ut att vilja slippa stå i rampljuset över huvud taget. Den väsande sångaren hade exempelvis placerat sig bakom den pelare som effektivt skärmar av hela den vänstra delen av scenen om man står mitt på golvet. Just funeral doom är inte något som jag själv skulle sätta mig och lyssna på en längre stund, men detta var helt klart en positiv upplevelse och mer lyssningsbart än man kan få för sig. Allra bäst blev det när domedagstrummorna och de blytunga, nedstämda gitarrerna gjordes sällskap av en vemodig fiol.

The Skull tog sedan över scenen utan några krusiduller. Den pågående turnén är uppkallad efter debutsläppet ”For Those Which Are Asleep” från 2014, men kvällen inleddes ändå med de gamla Troublelåtarna ”R.I.P” och ”Assassin”. Efterföljande fem låtar var dock egna, varefter det varvades nytt och gammalt. Av de äldre låtarna var majoriteten från ”Psalm 9”, men vi fick också höra ”Plastic Green Head”, ”Come Touch the Sky” och ”The Skull”. Totalt framfördes 15 låtar, varav tre som extranummer. Några av mina personliga höjdpunkter var ”the Longing”, ”Trapped Inside My Mind” och avslutande ”The Skull”. De mest inbitna Troubleanhängarna verkade vara som mest euforiska till ”The Tempter”.

Gällande musikerna fanns det absolut inget att klaga på. Spelglädjen var total, och de verkade njuta av att få spontanjamma vid de många tillfällen som sångaren Eric Wagner lämnade sin plats, bland annat för rökpauser. I ”Send Judas Down” släppte de två gitarristerna verkligen loss och visade hur samspelta de är. Ljudet var högt, fylligt och bra och publiken närmast den knappt meterhöga scenen var mer eller mindre som en förlängning av bandet.

Helhetsintrycket drogs tyvärr ner av Wagners tveksamma sånginsats. Om det var dagsformen eller intaget av alkohol som låg bakom kan jag inte uttala mig om, men det var i alla fall tydligt att han inte klarade av de högre registren. Om han hade hållit sig till de lägre skulle det ha låtit betydligt bättre rakt igenom, även om han då hade frångått sin gamla stil en aning. Stundtals lät det riktigt illa och det var svårt att ens höra vad han sjöng, för att sedan låta okej igen. Det var väldigt synd, för det var verkligen riktigt bra låtar som framfördes. Roligast var ändå Wagners underhållande samtal med publiken, exempelvis en lång diskussion huruvida svenska pengar har hål i mitten.

Band: The Skull
Datum: 2016-04-19
Plats: Truckstop Alaska, Göteborg