Saffire – Liverecension från Sticky Fingers 2016-01-16

saffire01bengtpersson484

Det var en aning speciell spelning Saffire gav oss på Sticky Fingers i Göteborg. Under förra året släppte de sin andra fullängdare ”For The Greater Good”. Ett kritikerrosat album som kvalade in som ett av de bättre albumen som släpptes under 2015, och undertecknad var också en av dem som stämde in i hyllningskören. Denna spelning var nämligen en releasefest av det nya albumet där Saffire valde att framföra nya skivan i sin helhet. Så förväntningarna var minst sagt skyhöga. Förväntningar som de också lyckades uppfylla – minst sagt.

Av tidigare erfarenhet vet jag att Saffire levererar som liveakt och låter ännu bättre på scen än i studio. Vilket redan blir bekräftat under kvällens inledande med låtarna ”The Great Escape” och ”Dandelion’s Shame”. När de sedan följer upp med ”Heartless”, en låt med både lugnare och lite snabbare partier, bevisar Saffire vilket väloljat maskineri de verkligen är. För att få den nya skivan att passa bättre live har de slängt om ordningen hos de elva spåren i kvällens setlista. Så spelningen blev aldrig förutsägbar. Det blev också en bra kontrast mellan de lite mer lugnare och de snabbare låtarna, då de bland annat inte hade placerat ”Wake Up The World” och ”As Promises Burn” intill varandra.saffire02bengtpersson484

Förutom att de framförde deras nya album i sin helhet så bjöds det också på några överraskningar. Som deras frontman Tobias Jansson påpekade har de aldrig haft en spelning där de exkluderat låten ”The Betrayers Fate” från debutskivan. Vilket de då river igång låten med en enorm energi. Innan de kliver av scenen avslutar de med ”Casters Of The First Stone” och succén är ett faktum. Men självklart vill publiken ha mer och som extranummer framför de ”Magnolia” från debutalbumet, och avslutar med ”This Is Not The End”. En låt passande nog att avsluta med. Då detta absolut inte blir det sista vi hör av Saffire. Deras karriär kan nämligen bara gå framåt.

Plats: Sticky Fingers
Publik: Nästintill utsålt

Datum: 2016-01-16