Liverecension: Clutch på Trädgårn 2015-12-02

Clutch Tradgarn 2015 12 02
Clutch på Trädgår´n i Göteborg kändes på förhand som en konsert som inte kunde gå fel. Bandet är ju känt för att alltid leverera, och Trädgår´n borde vara den perfekta lokalen för detta. Den är tillräckligt stor för att det ska bli ett bra publiktryck, särskilt på en utsåld spelning som denna. Ändå är den inte större än att man kan komma riktigt nära inpå bandet, vilket är en stor del av upplevelsen i det här fallet. Så hur blev det då i verkligheten?

Onsdagskvällen inleddes av två svenska band; Greenleaf från Borlänge och Bombus från Göteborg. Att säga att publiken var taggad känns som årets underdrift, och runt tiotiden var det äntligen dags för Marylands stolthet. Vad som sen följde var en ren uppvisning i hur man golvar en publik och vinner evigt trogna fans.

Av bandets fyra enastående musiker var tre relativt lugna och sansade. Tim Sult, Dan Maines och Jean-Paul Gaster lät instrumenten tala för sig, medan frontmannen Neil Fallon for runt som besatt, som om hans inneboende demoner försökte lämna hans kropp och bara kunde ta sig ut i form av sång. Sällan upplever man en sådan närvaro, sådan kontakt med publiken och en sådan intensitet som hos Fallon. Till råga på allt är han en fantastisk sångare, även om det inte alltid låter perfekt i livesammanhang. Det spelar faktiskt ingen som helst roll, för hans känsla och förmåga att framföra varje låt i form av en berättelse är svår att överträffa.

Man kanske närmast kan beskriva gårdagens upplevelse som att dras med i en orkan. Bandets säregna blandning av musikstilar resulterar i ett ostoppbart groove, och det är fysiskt omöjligt att stå still. Precis som i en orkan fanns det dock ett lugn i mitten, då vi fick höra balladen ”Our Lady of Electric Light” – som jag personligen tycker är den bästa låten på det nya albumet Psychic Warfare.

Hälften av kvällens låtar var från just detta album, vilket kändes helt rätt. I övrigt var det mycket från föregående Earth Rocker, men glädjande nog även äldre inslag som ”The Soapmakers” från The Elephant Riders, och inledande ”The House That Peterbilt” från det självbetitlade albumet från 1995. Några i publiken skrek förgäves efter favoriten ”Electric Worry”. Själv hade jag gärna hört exempelvis ”Spacegrass” och ”Escape From the Prison Planet”, men på bekostnad av vad då?

De 17 låtarna kändes snarare som sju, och jag önskade att vi kunde ha fått några till. Utöver att vara längre kunde extranumret knappast kunnat bli bättre. ”DC Sound Attack!” var kvällens bästa låt, och storslagna ”Son of Virginia”, med en outtröttlig Fallon på både munspel och koskälla, var en passande avslutning på en makalös kväll. Det finns inget annat betyg att ge än full pott.

Band: Clutch
Datum: 2015-12-02
Plats: Trädgår´n, Göteborg