Liverecension: W.A.S.P. på Lokomotivet, Eskilstuna 2015-10-02

wasp01annafabbri484
Samma dag som W.A.S.P. släpper sitt nya album “Golgotha” står de på en scen i svenska Eskilstuna. Bland publiken finns undertecknad tillsammans med tre kompisar som bilat från Ludvika. En av dessa herrar har fölljt bandet under hela deras karriär och som skivsamlare så är det grymt imponerande att se hans samling med W.A.S.P.. Själv har jag lyssnat på bandet från starten, men det är faktiskt endast andra gången jag ser bandet live. En av mina förväntningar är att spelningen ska pågå i cirka 70 minuter så därför är det förbannat kul att W.A.S.P. denna kväll spelare ett set på 90 minuter.

Spelningen börjar med ett obligatoriskt medley där låtarna denna kväll är “On Your Knees”, “Inside The Electric Circus” och “The Real Me”. Efter detta stegar de in i “L.O.V.E. Machine” och jag tänker att satan vad det lyfter om man jämför med studioversionen på debuten som i mina öron känns rätt så platt och tråkig. Tre nya låtar spelas och det är här som det tyvärr tappar tempo. Om det beror på att låtarna är så färska så att publiken inte hört dessa låter jag vara osagt, men man märker en tydlig skillnad i tempo. De nya låtarna som testas denna kväll är “Last Runaway”, “Miss You” och titelspåret “Golgotha” och temponeddragningen till trots så kan jag säga att den sistnämnda kommer att bli en hiskelig liveklassiker inom några år förutsatt att Blackie och grabbarna fortsätter att spela den.

“Arena Of Pleasure” från plattan “The Crimson Idol” får igång publiken igen och när de spelar ytterligare ett minimedley innehållande “Hellion” och “I Don’t Need No Doctor” så är röjet tillbaka. “Golgotha” är sista låten innan bandet kliver av scenen och det som händer när man kliver på igen är inget mindre än ren magi. Motorsågen dras igång och vi får “Chainsaw Charlie” i sin helhet. Tankarna som kretsar då är att detta är så förbannat bra så hälften vore nog. Vilken jävla (ursäkta uttrycket) låt. Bandet kliver av och blir inropade ytterligare en gång. Det som är kvar så att säga är “Wild Child” och “I Wanna Be Somebody”. Dessa två låtar går det inte att misslyckas med för de så inkörda bland både band och publik. Summan av kvällen är att Blackie Lawless fortfarande levererar bra livespelningar. Har han tålamod att fortsätta spela “Golgotha” även på kommande turneér så blir det som jag skrev en liveklassiker i framtiden.

Band: W.A.S.P.
Var: Lokomotivet, Eskilstuna
När: 2015-10-02