Liverecension: House Of Lords, Rockland, Sala 2015-09-26

houseoflordsfotosebastianekblombak484
Att ha varit och sett Europe dagen före på ett Gröna Lund där publiken var väldigt stor kändes det nästan surrealistiskt att kliva in på Rockland i Sala i lördags. Det är en helt annan värld, men satan vilken konsertlokal. Det är litet och väldigt intimt, men ljudet falerar nästan aldrig på Rockland. Jag och två kompisar har beställt bord och vi käkar en hamburgertallrik innan förbandet Captain Black Beard äntrar scenen. Detta bandet gör sitt bästa för att tända publiken, men det märks relativt tidigt vilka som är huvudattraktion under kvällen.

James Christian var med och startade bandet House Of Lords i slutet av 80-talet tillsammans med bland andra Greg Giuffria (keyboard) som då var mest känd för att ha spelat med Angel och Giuffria. Högklassig AOR har detta band bjudit på i alla år och spelningen på Rockland är ett pärlband av snitsiga låtar som kan placeras in i det melodiösa facket inom hårdrocken. “Come To My Kingdom” öppnar upp spelningen och innan vi vet ordet av så har bandet redan bränt av både “Rock Bottom” och “Big Money”. Senaste plattan “Indestructible” är naturligtvis också representerad. men enbart med två låtar. Dessa heter “Go To Hell” och “Call My Bluff” och funkar lika bra på Rocklands scen som på platta.

Publiken är med på noterna hela tiden och House Of Lords har trevligt. Det strålar om samtliga fyra medlemmar och är det något band som förtjänar framgång och uppskattning så är det House Of Lords. “Love Don’t Lie”, “I’m Free” och “These Are The Times” är en trio låtar som bara spär på mina superlativ. Kvällen hade varit perfekt om vi sluppit trumsolot. Inget ont om B.J. Zampa men trumsolon är inte riktigt min grej. När James Christian däremot efter trumsolot kommer in med en akustisk gitarr och vi får en lysande “Can’t Find My Way Home” så är nästan alla trumsolon förlåtna.

Innan avslutande “Pleasure Palace” får vi även ett gitarrsolo signerat Jimi Bell och det fyller ingen vidare funktion det heller. Ska jag sammanfatta lördagskvällen på Rockland i Sala så är konsertlokalen superb, personalen oerhört trevlig och House Of Lords levererade högklassig AOR. För den som inte varit på Rockland så kan jag varmt rekommendera ett besök. En fågel viskade dessutom i mitt öra att Y&T kommer att komma tillbaka till detta spelställe någon gång i framtiden.

Artist: House Of Lords
Var: Rockland, Sala
När: 2015-09-26