Sabaton – Liverecension från Sabaton Open Air 2015-08-15

46 Shares

sabatonthordpettersson484
Sabaton släppte 2008 plattan “The Art Of War” och på den plattan finns låten “Swedish Pagans” med. Jag tänkte att jag skulle återkomma till just den låten om en liten stund. Den gångna helgen i Falun bjöd på fantastiskt vackert väder (även om sena kvällarna/nätterna var kalla) och mycket bra musik. Sabaton Open Air är en mycket trevlig festival där Lugnets skidstadion fungerar som ett bra festivalområde. Och varje år kommer Sabaton hem för att smälla av lite raketer, bränna av en hel del pyro samt spela en hög med bra låtar. Och just det sistnämnda gör de förbannat bra.

Jag har sett Sabaton några gånger nu på just Sabaton Open Air och det råder ingen tvekan om att de är profeter i sin egen hemstad. Det blir oerhört familjärt och Jocke Brodén sköter mellansnacket på ett sätt där det blandas både humor, en del allvar och en del rent nonsens. Precis som det varit varje år när Sabaton spelat på hemmaplan. Det som märks tydligast är att bandet blir tajtare och tajtare på scen för varje år och desto tajtare man blir så blir man också säker i sig själv och det avspeglas på spelglädjen. Det känns genuint kul när Jocke går fram till Tobbe (gitarriat) och säger att det har blivit lite mer av Tobbe sen han gick med i bandet samtidigt som han klappar honom på magen. Eller det faktum att han inte talar om ifall läkaren ordinerade värktabletter eller alkohol när basisten Pär fått sin arm avslagen i samband med ett inbrott i replokalen. Anledningen till detta är att Pärs mamma finns i publiken. Musiken då?

Det hela spelas in för ett kommande DVD-släpp och min önskan vore att de inte klipper bort något mellansnack alls just för att bandet har så förbaskat kul. Jag stod och funderade när bandet hade startat att den fyrling låtar man öppnar med är ren och skär världsklass. Eller vad sägs om “Ghost Division”, “To Hell And Back”, “Carolus Rex” och “Panzer Battallion”. De sätter ribban oerhört högt direkt. När Sabaton spelar i Falun så hittar de alltid på extra saker. De har tex tidigare år spelat albumen “The Art Of War” och “Carolus Rex” i sin helhet. Förutom DVD-släppet i år så berättar Jocke bandets historia och det är en intressant resa bandet gjort och en hel del anekdoter levereras. Och med tanke på detta så spelas också låtar från samtliga album. “Metalizer” är inte känd som bandets bästa platta, men historien kring släppet är kul och den sista ursäkten från det Italienska bolag som skulle släppa plattan är oslagbar. De skyllde nämligen på tandvärk. Jag tror alla i den månghövdade publiken ler åt detta under tiden som bandet spelar “7734”.

Vi bjuds på låtar som “Coat Of Arms”, “Sabouters” och “Union” där den senaste enligt Jocke spelats endast tio gånger live. Och sen har vi detta med “Swedish Pagans”. Den låten och Falun har blivit allierade tack vare att publiken börjar redan efter de första låtarna att vråla introt till nämnda låt. Jocke skakar som vanligt på huvudet och säger att vi är blåsta, men den kommer alltid till slut. I just det fallet så vinner publiken kampen varje gång. Bandet kliver av scen för att återkomma i de tre extranumren “”Night Witches”, “Primo Victoria” och “Metal Crüe” där det smälls av ett fyrverkeri som i år är mer sparsamt än det brukar vara. I alla fall uppfattar jag det så. Summan av Sabatons spelning på Sabaton Open Air är att det handlar om ett av Sveriges mest stabila band där spelglädjen är ytterst påtaglig. Det som gör att Sabaton inte får full pott denna gång är för det första att speltiden inte används fullt ut samt att jag saknar några personliga favoriter. Jag vet att “The Final Solution” är en aning kontroversiell, men den är så löjligt bra. Till er som aldrig bevittnat Sabaton i Falun så är det något jag varmt rekommenderar.

Datum: 2015-08-15
Plats: Sabaton Open Air, Falun
Bäst: Panzer Battalion