Falconer – Liverecension från Sabaton Open Air 2015-08-15

falconerthordpettersson484
Falconer fick äran att avsluta Sabaton Open Air 2015 och jag har svårt att tänka mig en mer värdig avslutare. Jag tycker synd om de som inte tog chansen att vara där – inte bara för att det var en magisk konsert utan även för att det faktiskt var deras sista europakonsert någonsin. Falconer har helt enkelt bestämt sig för att sluta spela live, då de aldrig har ansett sig vara ett liveband och inte tycker det är värt att lägga ner den tid som krävs inför konserter. En kompis sade till mig efter konserten att ”det är väl ett jäkla slöseri med talang att de här ska sluta spela live?” och efter lördagens spelning kan jag bara hålla med, även om jag givetvis förstår bandets syn på det hela.
Konserten då? Jag börjar väl med det enda negativa och det är att det inte är ett band som är speciellt roligt att stå och kolla på rent visuellt. Sångaren Mathias Blad rör sig minimalt på scenen och musikerna gör sitt utan att heller röra speciellt mycket på mig. Nu är det dock så att där och då spelar det ingen som helst roll för själva konsertupplevelsen, för när ett band har så starka och känslofyllda låtar kombinerat med festivalens bästa sångare så kan det inte gå fel. Oavsett om det är i nya låtar som inledande ”Halls and Chambers”, gamla pärlor som ”A Quest for the Crown”, ”Enter the Glade” och ”Mindtraveller” eller något på svenska som ”Vargaskall” så är det hur bra som helst nästan hela tiden. ”Portals of Light” saknas enormt men jag kan förstå att man inte vill lägga in en temposänkare i detta set. Sedan är det kul att se hur samspelta de är, trots att de aldrig gjort speciellt många liveframträdanden.
Till sist vill jag bara tacka alla som jobbar med Sabaton Open Air och gör det möjligt år efter år att få uppleva alla dessa fantastiska band och framför allt ett stort tack att ni tog chansen att boka Falconer. Av minerna att döma runt omkring mig under konserten så verkar publiken också väldigt nöjd och det känns väldigt vemodigt att veta att jag med allra största sannolikhet aldrig kommer få uppleva detta live igen, men jag är otroligt tacksam över att ha fått vara med och bevittna en för mig väldigt känslosam konsert som jag sent kommer glömma. Tack Stefan, Mathias, Karsten, Jimmy och Magnus för att ni tog er tid att göra denna konsert innan ni slutar spela live.
Datum: 2015-08-15
Plats: Sabaton Open Air, Falun
Bäst: Vargaskall, Enter the Glade, The Clarion Call