Rob Zombie – Liverecension från Getaway Rock Festival 2015-08-06

Rob Zombie
Ok, vi kan göra detta på två sätt, antingen ser vi till konserten som show betraktat eller så ser vi konserten och synar den musikaliska ådran.

Om vi ser till showen så har jag inget att invända, Rob Zombie är sevärd, det händer något hela tiden och det blir aldrig tråkigt. John 5 och Co kompletterar på ett föredömligt sätt. Det är medryckande, det är kul och i vissa fall blir det nästan lite hypnotiserande. Jag har sett RZ ett otal gånger och han har aldrig svikit, det funkar. Invändningen är dock att denna show nu är rätt sliten och uttjatad, dags att bygga nytt.

Musiken då? Well, herr Zombie har en gedigen låtskatt att gräva i och därför känns det tveksamt att den 90 minuters korta (eller långa om man inte gillar det) fylls ut med trumsolon, gitarrgnissel och hela 3 covers (Thunder Kiss 65 fylls ut med schools out). Det må vara att John 5 är rätt underhållande att det är rätt kul med Ramones och James Brown men jag hade hellre föredragit fler Zombie-örhängen eller några fler White Zombie pärlor. Men vad fasen, det svänger trots allt. Som bäst blir det i blutunga ”Superbeast” och klassikern ”Living dead girl” där det hoppas så frenetiskt framför scen att det för en stund uppstår ett spontant handgemäng i raderna längst fram framför scen. Kontrasterna till detta blir denna kväll ”Pussy Liquor” som känns seg och ”Sick Bubble-gum” som inte riktigt heller lyfter. Det positiva väger dock klart över då showen avslutas med magiska ”Dragula” och det sega i konsertens mitt lyfts av White Zombies klassiker ”More human than human”.

Så alltså, som show betraktat helt ok och som showens musikaliska behållning är det så där. Jag väljer dock att lyfta detta då underhållningsvärdet är gott och att de snabba 90 minuterna flyger förbi, vilket ju är ett gott tecken på att jag har haft roligt.

Band: Rob Zombie
Scen: Green Stage
Datum: 2015-08-06