Status Quo – Liverecension från Getaway Rock Festival 2015-08-06

24 Shares

statusquo02annickanilsson484
Här har vi en skaplig vattendelare. Det märks tydligt vilka som är gamla hysteriska fans och vilka som råkar gilla Status Quo, har inga övriga preferenser och kan några random hits. Jag har bevittnat herrarna i fråga ett antal gånger och kan inte erinra mig om någon gång då jag tyckt att giget har varit allt annat än bra. På Getaway känner jag dock att Status Quo inte riktigt är där. Bandet känns otaggat, de ber nästan om ursäkt om att de är där och det där svänget som kännetecknar Status infinner sig aldrig riktigt, ryggarna vänds mot publiken lite väl ofta. Öppningen med ”Caroline” svänger dock helt ok men redan i låt två kommer känslan av att de tappar taget och gasen. Spelningen pendlar mellan äldre låtar som berör få (utom några hardcore fans) och lite välbekanta hits då igenkänningsfaktorn höjer stämningen och ölintaget. Konserten blir till slut bakgrundsmusik för de flesta som mest sitter och umgås med ryggarna mot scen. Publiktrycket framför scen är måttligt.
”Down down” höjer stämningen en aning och ”What youre proposing” håller greppet en stund. Avslutningen är dock som vanligt klassik och det känns långa vägar att både bandet och publiken vet att det är då det gäller. Status Quo är ett klassiskt exempel på band som egentligen kan producera vad nytt som helst, men det är de gamla hitsen som fortfarande lockar publik och säljer biljetter. Vattendelare btw, finns det ett tydligare exempel än ”In the army now”? Det är helt underbart att se hur vissa suckar högt och sänker skamset blicken medans andra höjer näven och skrålar med.
Spelningen är hyfsad men långt under den standard som de har satt de tidigare gångerna jag har sett dessa herrar. En dag på jobbet, inget mer.

Band: Status Quo
Scen: Green Stage