Ghost – Liverecension från Getaway Rock Festival 2015-08-08

229 Shares

ghost01fotoeffietrikili484
Jag såg Ghost live för första gången på halloween år 2010, då de agerade förband till Repugnant, Deströyer 666 samt Watain. Då gjorde bandet sin vad jag tror var andra spelning totalt och den allra första i Sverige. Debutplattan Opus Eponymous hade varit ute i två dagar eller något liknande och Ghost var bara kända för ett få antal människor inom undergroundkretsen av den svenska hårdrocksscenen. Annat är det nu, då bandet på knappt fem år lyckats bli ett av våra allra största namn och nu headlinar årets upplaga av Getaway Rock Festival. Den en gång minimalistiska scendekoren har växt i rasande fart under åren och numer har Ghost en scen- och ljusshow värdig ett band i absolut världsklass. De namnlösa gastarnas nya masker är kusligt snygga och den nye påven Papa Emeritus III har snabbt axlat rollen efter sina två föregångare och som Janne Mattsson i Arbetarbladet skrev så är det som att han inte gjort annat förr än att just sjunga Ghost-låtar… När den allsmäktige Papas påstådda italienska accent snarare låter som finlandssvenska kan jag dock sakna tiden då Ghost inte använde sig av mellansnack, då åtminstone jag inte tycker att ondska är synonymt med Mark Levengood. Överlag är just bristen på genuint ond och mörk stämning det jag kan sakna mest med dagens Ghost. Det blir lite för stort och bombastiskt arenarockigt för att få till en äkta dödsdyrkande aura över bandets uppenbarelse, men å andra sidan får vi istället en helt annan upplevelse än tidigare när det gäller hur storslaget Ghost är både show- och musikmässigt. Med en lätt tonvikt på låtar från den tidigare nämnda debutplattan Opus Eponymous är det en välbalanserad setlist vi bjuds på, där låtar från debuten och uppföljaren Infestissumam blandas med alster från den kommande skivan Meliora. Ghost visar att de är värdiga titeln som ett av Sverige och världens bästa band för tillfället och fyller ut headlinerskorna med bravur, dock tyvärr lite på bekostnad av den mörka och mystiska stämning bandet var så bra på att bygga upp för några år sedan.

Band: Ghost
Scen: Green Stage
Datum: 2015-08-08