Totalt Jävla Mörker – Liverecension från Getaway Rock Festival 2015-08-08

gref-logo-484
Total jävla högsommar var det som mötte både bandet och publiken när Skellefteås stoltheter Totalt Jävla Mörker äntrade scenen till Lennart Jähkels ikoniska och misantropiska intro. Kanske var det oförskämt fina vädret och den tidiga speltiden inte helt optimal för bandets livshatande extrempunk, vilket medlemmarna också adresserade från scenen, men trots detta lyckades ändå Totalt Jävla Mörker förmedla sitt budskap på ett alldeles ypperligt sätt. De visar med all önskvärd tydlighet att det går lika bra att förmedla hat och desperation i solljus som det gör att förmedla detsamma i mörker. Dock kändes det bitvis som att publiken inte riktigt var på lika härligt dåligt humör som bandet, vilket gjorde att det äkta kaospunkröjet uteblev. Trots brist på drag i publiken var det ändå en hel del folk som hade tagit sig för att se Totalt Jävla Mörker, så visst var intresset stort. Det band publiken fick se var ett band som på ett sätt väldigt få klarar av lyckas med konststycket att låta totalt desperata i sitt uttryck samtidigt som de har minutiös kontroll på allt som händer och är supertajta och samspelta samtidigt som anarki tycks råda på scenen. Totalt Jävla Mörkers svartsyn lyser igenom i både musiken och i mellansnacken, så den bild bandet vill ge av sig själva känns minst sagt genuin och aldrig påklistrad. Ilskan känns äkta och det mesta bandet ogillar med världen och samhället får sig en stålhättad punkkänga någon gång under spelningen. Utöver att de är ett minst sagt fantastiskt liveband så har också Totalt Jävla Mörker ett oerhört vasst låtmaterial att bjuda sin publik på. Monumentala käftsmällar som Kall Värld, Rasist I Uniform, PK-Poliskonstapel, De Naglar Fast Mig På Korset och Under Sions Kalla Stjärna avlöser varandra och det är som publik bara att njuta av uppvisningen och lyfta på hatten för Totalt Jävla Mörker som lyckas med konststycket att stå för en av de bästa spelningarna på årets Getaway Rock Festival, trots långt ifrån optimala förutsättningar.

Band: Totalt Jävla Mörker
Scen: Red Stage
Datum: 2015-08-08