Saxon – Liverecension från Getaway Rock Festival 2015-08-06

saxon-biffbyford-annickanilsson484
Jag vet inte riktigt vad som finns kvar att skriva om Saxon i en recension från en av deras många spelningar i Sverige, det känns som att superlativen börjar ta slut. Ett faktum är dock att den svenska publiken verkligen inte verkar kunna få nog av Saxon och bandet själva verkar rimligen då inte heller kunna få nog av att besöka Sverige så ofta det bara går. Detta är dock inget problem alls för min del, då engelsmännen verkligen levererar idel kanonspelningar och gång på gång manifesterar sin plats som ett av världens mest pålitliga liveband. Innan du ska se Saxon live vet du redan på förhand att det kommer att vara extremt bra och samtliga gånger infrias alla förväntningar. Biff Byford är en frontman av absolut högsta klass och bandet han har bakom sig lyckas ständigt med konststycket att låta superproffsigt tajta samtidigt som de besitter en sådan oerhörd lekfullhet som gör att varje gig får en unik känsla och aldrig ger sken av att vara en rutinspelning. Det spelar ingen roll om du är på Getaway för att se Status Quo eller Dark Funeral, oavsett vilken genre av hårdrock du föredrar till vardags kan jag garantera dig att du kommer att lämna en Saxonspelning med ett leende på läpparna. När bandet under andra halvan av konserten fyrar av ett pärlband av hits i form av Heavy Metal Thunder, 747 (Strangers In The Night), And The Bands Played On, Wheels Of Steel, Denim And Leather, Princess Of The Night och så vidare är det en fullständig uppvisning i hur den berömda slipstenen ska dras och när Saxon bjuder på hårdrocksparty av den här kalibern står det sannerligen klart att det är helt omöjligt att inte tycka om det här bandet, även om någon märklig människa mot förmodan skulle försöka.

Band: Saxon
Scen: Green Stage
Datum: 2015-08-06