Asta Kask – Liverecension från Törebodafestivalen 2015-07-02

Asta Kask
Att Asta Kask spelar på Törebodafestivalen är egentligen inte särskilt konstigt. Det var ju här bandet bildades för snart 40 år sedan. I stället är det själva spelplatsen som känns lite smått absurd. Jag visste att Törebodafestivalen är en stadsfestival, men var inte beredd på att den lilla ”Norra scenen” skulle vara placerad i ena änden av Östra Torggatan; en långsmal gata kantad med butiker och bostäder. Undrar hur populärt det är med en punkspelning 23:00 en torsdag funderar jag och sneglar på en äldre dam som står på en av balkongerna som är närmast scenen, och blickar ut över folket. Balkongen bredvid är full med kalasande ungdomar.

När Asta Kask äntrar scenen i sina matchande röda byxor håller solen på att gå ner. Publiken fylls på allteftersom, och är uppfriskande brokig. Här finns tonåringar, pensionärer, folk med kryckor, folk med tuppkam och, givetvis, små barn med ”Ringhals brinner”-tröjor. Damen på balkongen står fortfarande kvar medan bandet bjuder på en riktig hitkavalkad, om man nu får kalla punklåtar för hits, med bland annat ”Död åt er alla”, ”Världens räddaste land”, ”Psykiskt instabil” och ”Ab böna och be”. Alla verkar kunna texterna, gammal som ung, och när punkfarbröderna bjuder på ”Psykopaten” är lyckan total. Tjejen framför mig utbrister, nästan tårögd, ”det här är så vackert! Det här är äkta kärlek” samtidigt som bandet sjunger om hur de knäckte någons armar och ben och krossade skallen med en sten. Ja, jag håller med. Det här är förmodligen spelningen bästa låt.

Att Asta Kask själva verkar ha fantastiskt kul bidrar förstås, och jag känner att det är precis så här en punkspelning ska vara. Provocerande (och högst aktuella) texter, framförda med genuin spelglädje. Tilläggas bör också att ljudet var förvånansvärt bra. Jag hoppas att Asta Kast kommer tillbaka, och jag tror att Töreboda känner samma sak.

Band: Asta Kask
Plats: Norra Scenen
Datum: 2015-07-02