Eagles Of Death Metal – Liverecension från Bråvalla 2015-06-27

26 Shares
eaglesofdeathmetal484
Den sista rockakten för min del under årets upplaga av Bråvalla blev också den bästa. Trots sitt namn spelar Eagles Of Death Metal inte extremmetall, utan synnerligen svängig rock. Bandet har bara två fasta medlemmar, Jesse Hughes och Josh Homme, där den sistnämnde sällan är med på liveframträdanden på grund av andra åtaganden med bland annat Queens Of The Stone Age, där han är frontman. Även på Bråvalla fick alltså Jesse Hughes klara sig utan sin vapendragare, men det tycktes inte gå någon nöd på frontmannen som verkligen var i högform. Trots att bandet är från Kalifornien kändes herr Hughes snarare som en präst från den amerikanska södern när han predikade rockens budskap i den östgötska natten och fick ett flertal “amen” som bifall från publiken. Även om nämnda publik inte var jättestor till antalet var den hängiven och det kändes verkligen genuint när bandets frontman uttryckte sin tacksamhet och glädje över det fina mottagandet.

Förutom charmigt och underhållande mellansnack bjöds vi även på charmig och underhållande rock, där låtlistan var snudd på optimal. Visst tycker jag att bandet hade kunnat köra någon mer av sina egna fantastiska låtar istället för den lite oprovocerade covern på Stealers Wheel gamla klassiker “Stuck In The Middle With You”, men när vi bjuds på låtar som “Whorehoppin'”, “Miss Alissa”, “Anything ‘Cept The Truth”, “Wannabe In LA”, “Cherry Cola”, “Don’t Speak”, “I Want You So Hard” och “I Like To Move In The Night” känns det faktiskt dumt att klaga på någonting alls egentligen.

Jag såg tillochmed något så oväntat som den surmulne komikern Magnus Betnér ta några sällsynta danssteg och även om det kanske också berodde till viss del på alkohol så såg han ändå ut att eventuellt kunna hålla med mig om att Eagles Of Death Metal gjorde en riktig kanonspelning! Charm, spelglädje och ett ruskigt starkt låtmaterial i en giftig kombination!

Eagles Of Death Metal
Juno Stage
2015-06-27