Liverecension: Eclipse – Slaktkyrkan – Stockholm, 2024-03-23

Eclipse har sedan de släppte sin fjärde fullängdare “Bleed & Scream” 2012 växt till att bli ett av de absolut största banden inom den melodiösa hårdrocken. Jag har sett dem live ett antal gånger och de har levererat en riktigt bra show varje gång oavsett om det är på en festival eller en egen headlinespelning. Inför spelningen på Slaktkyrkan utlovades det den största och fläsligaste scenproduktion de hittills haft så förväntningarna var höga redan långt i förväg.

Redan under introt blir man varse att bandet har tagit i rejält med scenproduktionen den här gången då den sedvanliga backdropen är utbytt mot en gigantisk bildskärm vilket är första gången jag ser Eclipse använda sig av. Genom hela spelningen används bildskärmen tillsammans med ljus riktigt bra och snyggt. Ljussättningen är för övrigt riktigt snygg den här kvällen. Där får de toppbetyg av mig. Under de första låtarna hörs Erik lite dåligt men när de fått ordning på det så låter det riktigt bra resten av spelningen. Det enda negativa som finns att säga om själva showen är att de öste på med mycket rök och i kombination med att det blev väldigt varmt gjorde det luften riktigt dålig emellanåt.

Bandet öppnade som väntat med den nya låten “Apocalyptic Blues” och det var fullt ös från första sekunden av den låten till sista ackordet i avslutande “Viva La Victoria”. Jag blir lika imponerad varje gång jag ser Eclipse av hur roligt de ser ut att ha på scenen och hur proffsiga de har blivit. De har hunnit samla på sig en riktig guldgruva till låtskatt genom åren och de flesta av mina personliga favoriter dök upp under kvällen. Hur många andra band kan rada upp låtar som “Bleed & Scream”, “Children of the Night”, “The Masquerade”, “The Downfall of Eden” och “Black Rain” för att nämna några? I “High Road” får Victor Crusner visa att även han är en riktigt bra sångare. Ett minus för mig personligen är att min favoritlåt “Battlegrounds” återigen framfördes i en akustisk version. Jag vet att det är många som uppskattar det men för egen del vill jag höra den i originalversionen. Avslutningen med “Twilight” och “Viva La Victoria” skojar man inte bort. Det är två makalösa låtar som avslutar en fantastikt bra kväll.

Vi fick se ett band i toppform och jag slås varje gång jag ser dem av att Erik sjunger ännu bättre än förra gången. Eclipse anno 2024 är en väloljad maskin som kör över det mesta och jag ser fram mot att få se dem fler gånger framöver.

Betyg: 4,5/5