KSMB – Liverecension från Bråvalla 2015-06-27

488 Shares
ksmb484
Bråvallas kanske allra mest exklusiva stund var när det legendariska svenska punkbandet KSMB skulle genomföra en synnerligen sällsynt spelning med så gott som originaluppsättningen. Självklart är det alltid en risk för ett sådant ikoniskt band med sådan legendstatus att framföra sådana klassiker ännu en gång, då det om vi ska vara ärliga är som upplagt för besvikelse. När bandet dock inleder konserten med “Atomreggae” känns det spontant som att det kan bli en bra kväll ändå. När KSMB sedan levererar imponerande vitala versioner av klassiker som “Dörrterror”, “Tidens Tempo”, “Klockan 8”, “Upp & Ner”, “Polsk Zchlager”, “Jag Är Ingenting”, “Blått Och Guld” och framförallt “Sexnolltvå” råder det ingen tvekan om att den här spelningen knappast lär göra någon förutom Aftonbladets recensent besviken. Om jag inte minns fel klagade han dock på att det inte var tajt nog och om någon känner så bör kanske inte den personen recensera punk från första början.

Den här genren handlar främst om att förmedla budskap och att känna samhörighet med publiken och båda dessa saker lyckades KSMB med till punkt och pricka denna afton. Musiken kompletteras med bilder på utsatta tiggare, mördade palestinska barn och en bortgången bandmedlem på storbildsskärmarna och bandet räds inte heller att säga sin mening om diverse frågor, som sig bör när det handlar om punk. Det är omöjligt att som publik inte känna den värme och glädje KSMB känner inför att få stå på scenen igen och denna känsla får de tillbaka av publiken som ger ett imponerande gensvar. Att en man i rullstol precis bredvid mig blir så exalterad att han helt sonika sliter loss sina armstöd säger kanske det mesta om hur länge både publiken och bandet hade väntat på den här kvällen.

Visst, det låter säkert inte exakt likadant som det gjorde 1982, men vad fan gör det? KSMB med blåssektion och allt svänger och har enormt kul, precis som publiken och jag tror att en överväldigande majoritet av åskådarna kommer att minnas den här spelningen länge och med en positiv känsla.

KSMB
Luna Stage
2015-06-27