Imperial State Electric – Liverecension från Bråvalla 2015-06-27

5 Shares
Imperial-State-Electric-logga
Ett band som både jag och många andra har prisat otaliga gånger är det supermusikaliska och multibegåvade Imperial State Electric, med legendaren Nicke Andersson i spetsen. Några som tydligen inte läst dessa hyllningar var dock tyvärr publiken på Bråvalla, för det var riktigt glest framför scenen. Detta tycktes smitta av sig på bandmedlemmarna som inte alls var så energiska som jag är van vid att se dem. Den enda som tycktes vara i gammal god form var trumslagaren Tomas Eriksson som röjde på och eldade på publiken med peppande ord så gott han kunde.

Trots lite bristande engagemang från både band och publik går det ändå inte att komma ifrån att Imperial State Electric även på en dålig dag håller yppersta världsklass när det kommer till det musikaliska framförandet, så om en bra spelning brukar landa på en nia i betyg går det nästan inte att ge det här bandet lägre än en sjua, möjligtvis en sexa. Låtarna har en löjligt hög lägstanivå, precis som bandet i stort. Även om de rör om i grytan genom att kasta runt medlemmarna och låter basisten Dolph De Borst agera sångare under låten “Reptile Brain” låter det ändå precis lika bra och jag tror faktiskt att det inte spelar någon roll vem av medlemmarna i Imperial State Electric som gör vad egentligen, det kommer ändå alltid att låta bra. Jag vet dock att bandet inte visade upp sin fulla förmåga på Bråvalla, men det är bara att ta nya och friska tag till nästa gång, då dessa herrar kan så mycket bättre än att leverera en spelning som “bara” är “bra”.

Imperial State Electric
Luna Stage
2015-06-27