Billy Idol – Liverecension från Fästningshörnan Varberg 2015.06.27

BillyIdol1

Idolen gör fortfarande skäl för namnet!

Den som inte var med på 80-talet kommer nog inte heller att fullt ut kunna förstå storheten med Billy Idol, eller William Broad som han egentligen heter. Med sin musik och dess blandning av rock, punk och pop lyckades han nå ut till nästan alla oavsett om man då kallade sig synthare, rockare eller något annat, och om det spelades White Wedding eller Flesh for Fantasy på krogen när man var ute så fylldes dansgolvet direkt med folk.

Några år har ju faktiskt gått sedan dess, och det är därför inte utan att det ska bli lite spännande att få se hur mannen med det sneda leendet och det blonderade håret gör sig live så här en bit in i 2000-talet. Vädret i Varberg under lördagen har varit sådär, på förmiddagen kommer det lite regn och inte är det någon direkt någon riktig sommartemperatur, men när kvällen kommer så är det uppehåll och hyfsat varmt när vi tar rygg på folket som strömmar ner mot fästningshörnan. Första förbandet The London Souls kan inte ha spelat många låtar, för när vi kommer in ca 19.50 har dom redan gått av scenen. Vi smiter in i serveringsfållan för att köpa något att dricka, och upptäcker ett av kvällens enda minus; Man serverar bara folköl. Nåja, den var i alla fall kall.

20.15 kör Göteborgarna i Hardcore Superstar igång. Tempot är högt, publiken ganska sval men visst finns det en skara trogna fans som gör vad dom kan för att ge bandet respons. Spelningen varar nästan en timme, och mest fart på publiken blir det till Moonshine och Last Call for Alcohol. På det stora hela gör HCSS bra ifrån sig, fast visst känns det att merparten av publiken väntar på huvudnumret.
BillyIdol2

Och till sist kommer han då, Idolen, myten, legenden Billy. Öppningsnumret är Postcards From the Past från nya skivan Kings and Queens of the Underground (som förresten platsar bland årets bästa skivsläpp). Från nya skivan får vi också höra Can´t Break Me Down, Save Me Now och Whiskey and Pills, men jag saknade verkligen titelspåret Kings and Queens of the Underground. Han körde också Ready Steady Go och Dancing With Myself från Generation X-tiden, men i övrigt bjöds det på alla gamla odödliga godingar från storhetstiden på det glada 80-talet, bland annat Flesh For Fantasy, Sweet 16, Eyes Without a Face och Rebel Yell. Gitarristen Steve Stevens får också visa vad han kan i ett förvånansvärt lättlyssnat gitarrsolo. Den svenska sommaren måste däremot ha upplevts kylig av Mr Idol, för han behåller faktiskt skjortan på (fast den knäpps upp rätt fort) fram till de sista låtarna. Nåja, han blir ju trots allt snart 60, och när skjortan väl ryker så kan man ju konstatera att Billy är betydlig mer vältränad än åtminstone denne skribent som faktiskt är ett antal år yngre. Och visst har Billy Idol energin kvar på scenen, det är svårt att tro att det gått över 30 år sedan videosnuttarna på MTV.

BillyIdol3

Efter ett mycket kort avbrott, nästan så publiken inte hinner börja ropa in honom, så dyker Billy och bandet upp igen och rappar av låten alla väntat på – White Wedding – samt avslutar med en förlängd version av Mony Mony med mycket akustiskt. Sammantaget så levererade Billy Idol och Co mycket bra denna kväll och efter sista låten kliver vi ur tidsmaskinen och knallar tillbaka till hotellet med ett nöjt men lite nostalgiskt leende på läpparna.

Artist: Billy Idol
Plats: Fästningshörnan, Varberg
Bästa låtar: White Wedding, Flesh for Fantasy