Ace Frehley – Liverecension från Gröna Lund, Stockholm 2015-06-17

AceFrehley-SRF2015-effietrikili-484
När Ace Frehley för en och en halv vecka sedan spelade på Sweden Rock så var jag inte speciellt imponerad. Jag tyckte att det kändes trött och min uppfattning är att Ace med band gjorde betydligt bättre ifrån sig 2008 på samma plats.

Därför var det riktigt skönt att på ett regnigt Gröna Lund se att Ace Frehley kan leverera. Att öppna en spelning med “Rocket Ride” som är en av de mest underskattade låtar som finns på ett album med Kiss gör att publiken vaknar till direkt. De nya låtarna “Gimme A Feelin'” och “Toys” funkar betydligt bättre denna ondagskväll än vad fallet var på Sweden Rock. “Parasite” får oss medelålders män att vakna till och marken gungar rätt bra just då framför stora scenen på Gröna Lund.

Det är i och med “Parasite” som detta skjuter fart riktigt. I efterföljande “Love Gun” sköter trummisen Scott Coogan sången och som han gör det. En önskan hade varit att Paul Stanley befunnit sig där just i det ögonblicket för att bli brutalt påmind hur denna Kissklassiker ska låta live. Jag hörde en hyfsad version redan när bandet gjorde soundcheck, men det var ingenting i jämförelse med hur den framfördes live. En annan aspekt i att bandet låter betydligt bättre nu än på Sweden Rock torde vara att man nu har längre speltid. Jag minner mig det par som kommer fram efter spelningen i Norje och frågar om Ace spelat “Rock Soldiers”. Jag säger “nej, men den kommer garanterat att dyka upp på Gröna Lund. Så blir också fallet och visst handlar det om det bästa Ace Frehley släppt som “soloartist”. Innan denna har bandet serverat oss “2.000 Man” och “Strutter” där den förstnämnda drar ner mest applåder medans den andra återigen är en käftsmäll på Paul Stanley eftersom Scott sjunger även denna utan krax.

Det som slår mig under kvällen är att Ace låter sitt band glänsa lika mycket som honom själv. Förutom låtarna som Scott sjunger så tar kompgitarristen Richie Scarlet hand om “Breakout” och “2 Young 2 Die” (som denna kväll blir en hyllning till Eric Carr). Chris Wyse spelar bas och efter att ha spelat ett av de bästa bassolon jag hört så tar han hand om den gamla klassikern “Strange Ways” som finns på Kiss andra album “Hotter Than Hell”. Men i slutändan så är det naturligtvis Ace som är den stora stjärnan och det bevisar han i setets sista två låtar “Shock Me” (där gitarren ryker som i fornstora dar) och “Rip It Out”.

“Deuce” får avsluta kvällen och min känsla är att visst kunde de petat in “Cold Gin”, “Talk To Me” och “Into The Night”. Sammanfattningsvis spelar det dock mindre roll eftersom Ace Frehley denna kväll (39 år efter att Kiss stått på samma scen) visar att gammal är äldst. Live levererar Ace Frehley och detta är ungefär en halv miljard procent bättre än det Kiss presterade senast de var i Sverige (Friends Arena och Sweden Rock). Tack Ace för en trevlig kväll och ett återseende ser jag som ett måste.

Artist: Ace Frehley

Plats: Gröna Lund, Stockholm

När: 2015-06-17