Saint Vitus – Liverecension från Truckstop Alaska, Göteborg 2015-06-17

saint-vitus-gbg-484

Regnet faller obarmhärtigt över Göteborg när de amerikanska doom-legenderna Saint Vitus gör sitt återtåg till staden. Det är sju månader sen sist, och vi som var med kommer aldrig att glömma den kvällen. Bandets sångare Scott Wino Weinrich dök nämligen aldrig upp. Han satt anhållen i Norge för knarksmuggling, och bandets bandanaprydde gitarrist Dave Chandler fick det tveksamma nöjet att ta över rollen som sångare. ”Aldrig mer”, sa han efteråt.

Om det är därför man nu har valt att turnera med bandets ursprungliga sångare Scott Reagers låter jag vara osagt, men ingen är nöjdare än jag. Reagers, som var medlem mellan 1978 och 1986 samt 1993 och 1996, är en bättre sångare i mina öron och jag har länge sett fram emot att få höra honom live.

Reagers och de andra bandmedlemmarna är några av de första man får syn på inne på Truckstop Alaska denna kväll. Att alla medlemmarna är på plats verkar förstås lovande, men Chandler vankar av och an i lokalen som en osalig ande och när jag frågar honom om han är laddad inför spelningen svarar han att han är bekymrad. Jag förstår honom. Förbandet Mareld bevittnas av ungefär 20 personer. Kanske befarar han att regnet, i kombination med att det är onsdag, har avskräckt de lokala fansen.

När Saint Vitus väl börjar spela har publiken fyllts på en aning. Klubben är långt ifrån full, men det finns stunder när publiksiffror inte har någon betydelse. Detta är ett sådant tillfälle. Reagers sjunger som en gud, Chandler lirar med både händer och tänder, Henry Vasquez gör sitt bästa för att slå sönder trummorna och Mark Adams – tja, han är Mark Adams. Hans scenpersonlighet må vara lika spännande som mellanmjölk, men spela doombas det kan han.

Ljudet är precis så härligt skitigt som det är på skivorna, och Reagers låter som om det inte har gått en dag sedan 1980. Det är magiskt hela vägen från inledande “Dark World” till extranumret “Born Too Late”, även om det låter aningen skumt att höra den låten med Reagers och inte Wino. “Zombie Hunger” och “War is Our Destiny” drar båda stort jubel, och när bandet kör igång “White Stallions” går publiken bananas. Mellansnacket hålls ganska kort, men tack vare lokalens storlek uppstår ändå den där intima känslan som bara kan uppstå när publiken står så nära scenen att de kan se artisternas näshår. Under extranumret shreddar Chandler ifrån publiken, och när konserten är slut beger sig hela bandet ut i lokalen för att ta i hand, signera skivor och tjöta med alla som vill. Detta måste vara den ultimata typen av spelning.

Datum
: 2015-06-17
Plats: Truckstop Alaska, Göteborg