Mother’s Finest – Liverecension från Sweden Rock Festival 2015-06-06

MothersFinest-effietrikili-srf2015-484
När jag tog mig an att recensera Mother’s Finest så hade jag inte hört bandet i fråga.

När jag ställde mig framför Rock Stage på vår nationaldag så hade jag fortfarande inte hört bandet. När jag åkte hem från Sweden Rock så hade jag både sett och hört bandet. Dessutom tyckte jag om det jag hörde. Jag gick så nollställd som jag kunde bli till bandets spelning och desto längre konserten pågick desto mer rörde det sig i mina armar och ben. Redan tidigt i bandets set så förstår jag att detta kan bli riktigt bra. Sångerskan Joyce “Baby Jean” Kennedy är en ödmjuk dam som lovordar Sverige i allmänhet och Sweden Rock Festival i synnerhet. Gitarristen John “Red Devil” Hayes ser ut som en kvarleva från hippievågen sent 60 – tidigt 70-tal och sånt är helt underbart.

Musikaliskt svänger det så förbannat så hälften vore nog. Jag har inte en susning om vad låtarna heter, men jag uppfattar att höjdpunkten för mig denna lördagseftermiddag heter “Shut Up” och finns på deras senaste platta “Goody 2 Shoes & the Filthy Beasts”. Basisten Jerry “Wyzard” Seay låter sin bas sprida funktoner samtidigt som de övriga medlemmarna är precis så tighta som jag hade föreställt mig. Lika knockad som jag blev av Hammerfall två dagar tidigare så blir jag lika överraskad av Mother’s Finest denna eftermiddag.

Folk runt omkring står bara och ler samtidigt som de dansar (och då menar jag dansar) med till musiken. Jag skulle sammanfattningsvis vilja tacka Sweden Rock för att de bokade bandet. Jag vill tacka Mother’s Finest för deras fantastiska spelning och slutligen vill jag tacka mig själv för att jag tog chansen och valde just detta band att recensera.

Band: Mother’s Finest
Plats: Rock Stage, Sweden Rock Festival
När: 2015-06-06