Hardcore Superstar – Liverecension från Sweden Rock Festival 2015-06-06

hcss02annickanilsson484
Man tackar! Jag var lite orolig när HS äntrade festivalstage 13.30 på lördagen. Jag var tveksam i förväg då jag tidigare bevittnat HS på festivalstage och då tyckt att det var för mäktigt för dessa herrar, att de försvunnit i bakgrunden. Jag var också orolig för lördagens låtlista och hoppades att grabbarna hade den goda smaken att trycka in några klassiker. Men som sagt, man tackar. Jag höll på att sätta ölen i halsen när de äntrade scenen i ett blytungt “Need no Company”. Sen var det bara kärlek, favoriterna avlöste varandra och bandet var på ett ypperligt spelhumör. Det var magiskt att få höra “Last forever”, det var häftigt att få höra ett ursinnigt “Wild boys” och det var nästan känslosamt att höra Jocke sjunga en stämningsfull “Run to your mama”. Det märks att bandet lirar ofta och gillar det. Jocke bedyrar gång på gång sin kärlek till SRF-publiken och herr Zino är som vanligt rock-Sveriges duracellkanin, Martin står mest och ler i takt med musiken och Adde förklarar att han aldrig kommer att leverera ett “steady Beat”, hur mycket Jocke än tjatar. Har alltid hävdat att Adde är Sveriges coolaste trummis.

Spelningen var en utsökt start i ett fantastiskt väder på festivalens sista dag. Låtvalet var smart, de nya låtarna funkade väl live och framför allt “Touch the sky” växer allt mer till en fantastisk låt. Avrundningen med “We dont celebrate Sundays” och “Above the Law” var förträfflig. Enda smolket i bägaren var att min stora favorit “Dreamin in a casket” utelämnades, kunde lätt ha bytts in istället för t ex den något trötta “Moonshine”.

Tack grabbar, det här var party, det här var rock n roll och det här var en utmärkt start på en i övrigt hyfsat seg dag! Fortsätt gör eran grej! Ni är bland det bästa vi har i Sverige!

Band: Hardcore Superstar
Festivalstage 15.06.06