The Sirens – Liverecension från Sweden Rock Festival 2015-06-06

TheSirens-effietrikili-srf2015-484

The Sirens – Anneke van Giersbergen (ex The Gathering), Kari Rueslåtten (ex The 3rd and the Mortal) och Liv Kristine (ex Theatre of Tragedy, Leaves Eyes) – öppnar på Sweden Stage på nationaldagen. Förutom att dom får lida publikmässigt av den tidiga speltiden så konkurrerar dom tyvärr också med Mustasch och nationaldagsfirandet som går parallellt på Rock Stage. Detta är synd, för om man som jag har en fetisch för vackra röster så är denna spelning the place to be. Tyvärr är det ödsligt framför scenen. Medan jag väntar på att spelningen skall börja så avslutar Frantic Amber på 4Sound Stage, vilket bara påminner om att kvinnlig skönsång kan ta sig olika former.

Dom här tre damerna som alla har röster i sopranregistret har genom sina karriärer var och en varit föregångare för denna genre, melodisk hårdrock frontade av tjejer med vackra röster. Showen består av ett par låtar var från deras respektive solokarriärer, varvade med nummer där dom sjunger tillsammans. I solonumren kommer deras egna stilar fram, van Giersbergen har mest progressiva/alternativa stilen med en lätt doft av new age, Rueslåtten drar lite mer åt doom/goth-hållet som i Theatre of Tragedy-låten Death Hymn medan Liv Kristine har en rockigare stil med till och med lite growl från ena gitarristen i i Venus, som också är deras bästa sololåt. Det är däremot i deras låtar tillsammans som den riktiga ståpälsen infinner sig. Att höra dom här tre rösterna väva sig samman som i Fearless, Ride eller extranumret Stay är en nästan löjligt vacker upplevelse. Är detta hård musik? Nej, inte särskilt. Men nästan öronbedövande vackert. Faktiskt så vackert att det inte alls gjorde ont att missa Mustasch och co på scenen bredvid.

Band: The Sirens

Plats: Sweden Stage

Betyg 8/10