Riot V – Liverecension från Sweden Rock Festival 2015-06-06

RiotV-annickanilsson-srf2015-484

När Riot spelade på Sweden Rock 2009 så var det en av de bästa spelningarna det året. Det har hänt en del sen den spelningen och det mest anmärkningsvärda och tråkiga är att bandets grundare Mark Reale avled den 25 januari 2012. Bandet byter namn till Riot V och Mike Flyntz (gitarr) och Don Van Stavern (bas) är de två medlemmar som fortfarande finns med jämfört med spelningen 2009. De tre nya gör ett fullgott jobb där nye sångaren Todd Michael Hall gör ett riktigt bra jobb. Och när bandet i början av setet (efter “Narita” och “Ride Hard Live Free”) bränner av fyrlingen “Fight Or Fall”, “Outlaw”, “Metal Warrior” och “Sign Of The Crimson Storm” så är det världsklass.

Todd berättar för oss att bandnamnet kommit till eftersom han är bandets femte sångaren och denna sättning förvaltar arvet från Mark Reale på ett mycket bra sätt. Tyngdpunkten läggs på bandets platta “Thundersteel” som släpptes 1988 och det känns helt naturligt eftersom det är ett av de absolut bästa metalalbum som släppts. Därför är det sjukt trevligt att hala fram luftgitarren i “Johnny’s Back” och “The Flight Of The Warrior”. Publiken gillar det som framförs och jag ser på storbildsskärmarna att min vän Maria står längst fram och sjunger med i varje text. Hon ser ut att trivas och jag drar på smilbanden för jag vet att det här är hennes husgudar.

“Road Racin'”, “Warrior” och “Swords & Tequila” värmer upp oss inför det oundvikliga, nämligen sista låten som är titelspåret från plattan “Thundersteel”. Här visar bandet återigen att man hör till den yppersta eliten inom metal och jag tänker på min väg till Ace Frehley att det här var banne mig lika bra som 2009 – om inte bättre.

Band: Riot V

Plats: Rock Stage, Sweden Rock Festival

När: 2015-06-06