Eluveitie – Liverecension från Sweden Rock Festival 2015-06-06

eluveitie-band-2011

Eluveities lördag började inte särskilt bra, men My Dying Brides började om möjligt ännu sämre. Båda banden hade problem med sina flyg till Sverige, men medan Eluveitie “bara” blev av med en säckpipa och sin basist (!) på väg till festivalen uteblev hela My Dying Bride. Det kraftigt försenade Eluveitie missade sin speltid under eftermiddagen och fick därmed ta My Dying Brides sena kvällsplats. Tur i oturen, kan man säga. Trots att de då spelade samtidigt som lördagens huvudakt Judas Priest var det ändå relativt många som slöt upp framför 4Sound Stage.

Det var alltså ett sjumannaband som ställde upp på scenen i stället för åtta som vi är vana vid. De har ändå instrument så det räcker och blir över. Eluveitie är något så spännande som en mix av melodisk dödsmetall och keltisk folkmusik, dvs en blandning av bandets grundare och frontman Chrigel Glanzmanns favoritmusik och det musikaliska arvet i hemlandet Schweiz. Eftersom det är just göteborgssoundet som har inspirerat honom, kan jag inte låta bli att beskriva honom som en schweizisk verson av Anders Fridén (på den tiden han, liksom Chrigel, hade dreadlocks). Schweizer-Fridén har dock lite mer djup i sitt growlande, vilket jag föredrar.

Det är helt klart en häftig upplevelse att se Eluveitie live. Många av låtarna framförs på galliska vilket tillsammans med den något otippade kombinationen dubbeltramp och flöjtsolon bidrar till deras unika koncept. Det är ju inte heller särskilt vanligt att se headbangande hurdy gurdyspelare. Bandet är ute med sin Originsturné och var glada över att äntligen vara tillbaka i Sverige. Det bjöds förstås på en hel del från Origins, blandat med många av deras äldre alster. Lördagkvällen inleddes med mäktiga ”King” och följdes av bland annat ”Sucellos”, ”Uis Elveti” och ”Alesia”. Efter en väldigt demokratisk omröstning fick vi höra Anna Murphy framföra ”The Call of the Mountains” på schweizertyska och då under namnet “De Ruef vo de Bärge”.

Det enda jag har att anmärka på är att instrumenten ibland överröstade varandra, och några gånger försvann även Chrigels sång. Hans growl fungerade bra, men rensången var ofta svår att höra. Det är också anmärkningsvärt att moshen närmast scenen stundtals var så intensiv att folk fick bäras ut därifrån. Kvällen rundades av med den omåttligt populära “Inis Mona”, som också är en personlig favorit. Låt oss hoppas att Eluveitie besöker Sverige snart igen, och att de då får med sig alla medlemmar!

Band: Eluveitie
Plats: 4Sound Stage
Datum: 2015-06-06