Hammerfall – Liverecension från Sweden Rock Festival 2015-06-04

4 Shares

hammerfall-srf15-484
Ska det spelas Heavy Metal så är det få band i världen som hanterar det så bra som Hammerfall från Göteborg. Spelningen på Sweden Rock är en enda lång orgasm i riff och fantastisk musik. När jag ställde några frågor till Oscar Dronjak inför festivalen så tyckte han att bandet den här turnén har en setlist som sättit sig utan att man behövt ändra fram och tillbaka. Och vilken setlist sen. Låtskatten detta band samlat på sig sen debuten “Glory To The Brave” är sjukt imponerande.

Det hela börjar med “Hector’s Hymn” från senaste plattan “(r)Evolution” och det fortsätter av bara farten med “Any Means Necessary”, “Renegade” och “B.Y.H”. Och det bara fortsätter och man vill inte att det ska sluta. Joacim Cans är en fantastisk frontman och Oscar Dronjak är så mycket Heavy Metal du kan få i en enskild medlem i ett band. Pontus Norgren passar som handen i handsken i bandet han också och bakom dessa frontmän så står Fredrik Larsson stabilt med sin bas och nya trummisen David Wallin piskar skinn så att i alla fall jag inte saknar Anders Johansson. Hammerfall klarar av att göra en fantastisk spelning trots avsaknad av pyro och smällar. De låter musiken tala för sig själv och som det låter.

Det enda jag saknar är att få höra “The Dragon Lies Bleeding”, men denna gång får jag i alla fall den inbakad i ett medley där Pontus och Oscar står och sprider riff så man blir alldeles salig. Ni borde veta vid det här laget vart betyget kommer att hamna, men superlativen räcker inte till utan jag tycker det är synd om de festivalbesökare som missade Hammerfall live på Sweden Rock 2015. Det var magiskt – varken mer eller mindre.

Band: Hammerfall

Plats: Rock Stage, Sweden Rock Festival

När: 2015-06-04