Toto – Liverecension från Sweden Rock Festival 2015-06-04

28 Shares

Toto-annickanilsson-srf2015-484

Jag ska villigt erkänna att jag var skeptisk till att Toto skulle spela på Sweden Rock för enligt mig är Toto ett popband och Sweden Rock Festival är en rockfestival. Innan festivalen så ställde jag några frågor till Steve Lukather och han var medveten om att bandet var ett ”wild card” till årets festival. Jag måste därför villigt erkänna att jag hade fel för de första 40 minuterna av spelningen så står jag mer eller mindre mällös. Så bra är det.

Joseph Williams är en fantastisk sångare, men spelningen skjuter fart när David Paich (piano) tar hand om sången i ”Stranger In Town”. Och när bandet sedan bjuder på ”Hold The Line” så är det ståpäls och det märks i publiken också för det börjar röra på sig lite överallt. När sedan Joseph Williams kliver ut på rampen på Festival Stage och säger att de ska spela en låt som handlar om en av hans gamla flickvänner så peakar denna spelning. ”Pamela” från 1988 års ”The Seventh One” är precis lika bra som den låter på platta.

Efter denna magnifika uppvisning i att framföra en bra låt live börjar bandet falera. Jag vet inte riktigt varför, men det brukar ofta vara så att band med bra musiker lätt svävar ut i sin musikaliska kunskap och då hänger inte många med förutom de själva. Att Toto har fruktansvärt kompetenta musiker är ingen hemlighet och visst är det trevligt att lyssna till i måttliga mängder, men när de ska göra varje låt flera minuter längre för att de ska visa upp sina kunskaper att spela på sina instrument gör att i alla fall jag tycker det blir tråkigt.

Bandet kompenserar en del i att de avslutar med en prima version av sin megahit ”Africa”. Då är det garanterat ingen i den månghövdade publiken som ifrågasätter om Toto är värda att spela på festivalen eller inte. Sammanfattar jag det hela så är jag oerhört glad att jag såg spelningen och jag är också mycket imponerad av hur tighta bandet är. Det enda jag saknar är ”Stop Loving You”. Där snackar vi Toto med Joseph Williams i sitt esse.

Band: Toto
Plats: Festival Stage, Sweden Rock Festival
När: 2015-06-04