Fish – Liverecension från Sweden Rock Festival 2015-06-04

1.1K Shares

Fish-effietrikili-srf2015-484

Den 11:e oktober 1985 hade jag ganska nyligen tagit körkort, och vi lastade min pappas utlånade bil full med kompisar och åkte upp till storstaden Stockholm för att kolla på favoriterna Marillion i Eriksdalshallen. Marillion var då ute på turnén till skivan Misplaced Childhood, och förutom några andra underbara låtar från andra skivor så körde man hela Misplaced-plattan från början till slut.

Nu, den 4:e juni 2015, 30 (satan vad tiden går) år senare så upprepar sig historien, vilket är helt magiskt för ett gammalt Marillion-fan. Fish har kallat denna nostalgiturné Farewell to Childhood, och nu får vi alltså chansen att höra hela skivan igen från början till slut. Det är en betydligt gråare Fish som intar Sweden Stage än för 30 år sedan, men han är ändå sig lik, denne store man. Han inleder med några låtar från sina soloplattor, men det förhåller sig publiken ganska ljummet till. När A Feast of Consequences avslutar och inledningstonerna till Pseudo Silk Kimono tar vid så blir det annat ljud i skällan. Jag tror fasen att alla i publiken runt omkring mig också måste ha varit i Eriksdalshallen -85, för nu blir det närmast 45 minuter Allsång på Sweden Rock. ALLA verkar kunna texterna utan och innan, och mer stämningsfullt än så här blir det knappast på en konsert. Jag är säker på att fler än jag hade en tår i ögonvrån vid mer än ett tillfälle. Redan från de inledande Kayleigh och Lavender så vet man att detta kommer att bli något man kommer att minnas under lång tid.

Han, Fisken, liksom jag må ha blivit trettio år äldre, tappat lite hår och slagit om till grått, men det är ändå samma Fish som förr och rösten har han fortfarande kvar. På samma sätt som när han framförde Fugazi och Assassing förra gången han var på SRF så går denna gång Misplaced Childhood rakt in i hjärtat. Jag kan inte göra annat än att ge denna spelning maxbetyg.

Artist: Fish

Plats: Sweden Stage

Betyg: 10/10