Hell – Liverecension från Sweden Rock Festival 2015-06-03

Hell-effietrikili-srf2015-484
Klockan 19.45 onsdagen den 3 juni startar mitt Sweden Rock 2015. Det är vid denna tidpunkt som högmässan med “church of Hell” startar. Bandet som existerade redan i början av 80-talet tillhörde the new wave of British heavy metal. Ett skivbolag som försattes i konkurs gjorde att debutplattan aldrig släpptes 1987 som det var tänkt och som en följd av detta så tog då även sångaren Dave Halliday sitt liv. Bandet lades ner för att återförenas 2008 och debuten “Human Remains” släpptes till slut 2011.

Spelningen på Sweden Rock öppnar med “The Age Of Nefarious” och det första som slår mig är att det här är första gången jag ser en sångare med headset i stället för vanlig traditionell mikrofon. Och att sångaren David Bower är en riktigt bra frontman visar han från första sekund han kommer upp på scenen. Han har hela tiden nära kontakt med publiken och de övriga medlemmarna står stadigt och kör de klassiska hårdrocksposerna. Efter att bandet spelat ett par låtar så konstaterar David att vi har samma väder i Sverige som de har hemma i England och just vädret är det tråkiga i detta sammanhang. Det blåser kallt och solen lyckas titta fram några gånger under spelningen. Bandet bryr sig dock inte om vädret utan de kör på och öppningsriffet i “Blasphemy And The Master” är precis så där bra som jag älskar och i denna stund så är Hell fantastiska.

Trots detta så räcker inte Hell till hela vägen. Det är förvisso kul att se att så många människor uppskattar bandets musik. Det är också fascinerande att se David Bower mässa framför sin publik samtidigt som han hela tiden har gllimten i ögat och det flinas en hel del bland oss i publiken när han gratulerar Sverige till segern i Eurovision Song Contest. Det är också trevligt att få höra låtar som “Something Wicked This Way Comes” och “The Quest”. Det blir tråkigt i längden trots att speltiden endast är en timme och känslan är också att bandet inte kan göra sig själva rättvisa på den speltid de har till förfogande. Att se detta en kväll på en klubb skulle vara något helt annat.

Sweden Rock 2015 är igång äntligen och blir det bara bättre väder så blir detta kanonbra precis som det brukar vara.

Band: Hell

Plats: 4Sound Stage, Sweden Rock Festival