Kee Man Hawk – Liverecension från Sweden Rock Festival 2015-06-03

212 Shares

KeeManHawk-effietrikili-srf2015-484

Trots snålblåst och hotande regn var det en ansenlig skara som tagit sig in på området till festivalens allra första spelning. Det band som fått äran att öppna Sweden Rock 2015 var årets wild card, Kee Man Hawk. Kvartetten från Sala tog plats på scen efter en högtidlig introduktion av Mattias Lindeblad och Melker Becker, ungefär samtidigt som regnet började falla över Norje. Om vädret var ostadigt under hela eftermiddagen var spelningen desto stabilare. Kee Man Hawk spelar den typ av svängig bluesrock som gör sig allra bäst live, och de gjorde ingen besviken. Publiken var med redan från början, och för att vara ett band som bara har gjort en enda livespelning tidigare levererade de en riktigt bra show. Inga synbara nerver här inte. Däremot visade de gott om känsla.
Första låten ut var skönt bluesiga Kee Man Breakdown. Ganska snart började spontandansen sprida sig i publiken och lagom till Headin for the Sun visade sig faktiskt solen en stund. Jocke Eriksson gjorde en stark insats på sång, och drog även av ett vasst munspelssolo under ”Homage to Mr Waters”. Håkan Englund bjöd på lap steel guitar i samma låt. På grund av den korta speltiden fick vi bara höra åtta av de tolv låtarna på debutalbumet ”Headin for the Sun”. Mest publikjubel drog ”Delta DC”, som även avslutade det hela. En publik som skriker ”en gång till” kan ju inte betyda annat än att spelning var en hit. Även vädergudarna var på Kee Man Hawks sida, och väntade med att öppna himlen tills efter att spelningen var slut.

Band: Kee Man Hawk

Plats: 4Sound Stage
Datum: 2015-06-03