Civil War Liverecension Liljan, Borlänge 150529

hp civilwarcover

Liljan i Borlänge har blivit något av ett litet favoritställe här i Dalarna. Så när Civil War arrangerar releaseparty på lokalen i fråga så är jag definitivt närvarande.

Civil War är bandet vars medlemmar består av de avhoppande medlemmarna i Sabaton samt Nils Patrik Johansson som även huserar i Astral Doors. Nu är detta en sanning med modifikation eftersom gitarristen Oskar Montelius lämnat bandet och i stället står nu Sundbornsonen Petrus Granar stabilt till höger om Nils Patrik under bandets spelning.

Stabilt är ett ord som kännetecknar detta band. De fläskar på med sin Heavy Metal i ungefär en timme och tjugo minuter och det märks att de trivs tillsammans. Det märks också att Rikard Sundén, Daniel Mullback och Daniel Myhr nu har en riktig sångare med sig på scen och inte en “entertainer”. Inget ont om Jocke Brodén i Sabaton, men jämfört med Nils Patrik är han tämligen slätstruken som sångare. Registret som denna man har är fantastiskt på alla sätt och det slår mig flera gånger vilken satans bra sångare han är.

Rikard Sundén ser mycket mer bekväm ut där han står och pumpar gitarriff. Mullback som i mitt tycke är den bäste trummis Sabaton haft piskar skinn och ler mest hela tiden. Daniel Myhr håller ihop det hela med sin keyboard i bakgrunden. Basist ser jag inte skymten av, men det spelar inte så stor roll. De visar att de prickat rätt även med nye gitarristen Petrus Granar som i sina solon lyfter lite på huvudet, blundar och spelar. Det är att leva sig in i det man gör och i mångt och mycket är det vad jag tycker Heavy Metal handlar om. När jag nu har lyft detta band till höjderna så kan man undra vad jag tyckte om själva spelningen.

Jodå det funkar och det funkar bra. Tyvärr är det inte fullt på Liljan denna kväll och det beror garanterat på att de konkurrerar med både Metallsvenskan och Muskelrock. Bandet bryr sig dock inte så mycket utan de kör stenhårt från början till slut. Öppningen med “War Of The World” och “Saint Patrick’s Day” är helt okej och Myhr bär låten “Tears From The North” på ett vackert sätt. “Gettysburg” och “Braveheart” är klockrena och publikens uppskattning i “I Will Rule The Universe” visar att även Civil War har stor möjlighet att bli profeter i sin egen hemstad. Sista låten är “Rome Is Falling” och Daniel Mullback är sprudlande glad efter spelningen och säger att det är förbannat skönt att ha denna spelning gjord.

Framtiden för Civil War är ljus och jag kan garantera att jag kommer att befinna mig på nästa releaseparty också med detta band. Det är svårt naturligtvis att inte jämföra med Sabaton, men i mina öron så är Civil War inte riktigt uppe på samma nivå som Sabaton om vi ser till låtmaterialet. Det som talar för att de ändå kommer att gå om är för det första att deras sångare är sjukt bra och för det andra så har materialet lyft sig hur mycket som helst om man jämför plattan “The Killer Angels” och “Gods And Generals”. Det skulle inte förvåna mig om det här är Dalarnas stolthet inom hårdrocken om fem år.

1. War Of The World

2. Saint Patrick’s Day

3. USS Monitor