U.D.O. – Liverecension från Liljan, Borlänge 2015-04-24

86 Shares

udo-srf2014-480
Trots det relativt korta avstånd jag har till Liljan i Borlänge så har jag aldrig varit där tidigare. När den lille mannen med den riviga rösten kommer känner jag att det är dags att göra debut på denna restaurang/klubb. Jag imponeras av den yta som finns till förfogande och någon trängsel behöver man aldrig känna trots att lokalen är välfylld klockan 22.41 när U.D.O. kliver upp på scenen. Med en ny platta i bagaget (“Decadent”) så är man väl förberedd på att det kommer att spelas en del låtar från denna. Öppningsspåret på plattan heter “Speeder” och det är också den som kickar igång det hela. “Blitz Of Lightning”, “King Of Mean” och “Decadent” följer och det känns som det ska när man ser U.D.O.. Bandet visar tajthet och det blir lite småmysigt. Efter “Independence Day” och “Black Widow” börjar jag dock fundera på att det låter lika hela tiden. Trummorna känns dåligt mickade och en del känns förinspelat. Det maler på i samma hela tiden och det sticker inte ut någonting.

I mitten bryter bandet av malandet ett tag för att ägna sig åt ett par akustiska låtar. “Tears Of A Clown” och “Secrets In Paradise” är bra låtar och Udo Dirkschneider känns oerhört stabil i dessa lugna låtar. Efter de två akustiska låtarna är bandet tillbaka i den Heavy Metal som gjort bandet känt genom åren. Udos raspiga sång tillsammans med bra riff och stabila refränger passar de flesta på Liljan denna kväll. Jag blir dock förundrad över en annan sak och det är det faktum att jag står i baren, cirka 25 meter från scenen och kan prata i vanlig samtalston med några kompisar. Det är verkligen inte okej och den här decibellagen som gäller just nu är i mina öron helt värdelös. Det är vuxna människor som besöker ställen som Liljan i Borlänge och då kan man göra ett aktivt val genom att stoppa öronproppar i öronen. Volymen måste få komma tillbaka på våra spelställen.

För att återgå till spelningen så avslutas det ordinarie setet med “Metal Machine” och Metal Eater”. Noterbart är att ingen låt med Accept spelats vid denna tidpunkt, men de som kommit för enbart dessa låtar får sitt lystmäte under extranumren. “Break The Rules” från plattan “Mean Machine” öppnar extranumren och efter det kommer en avslutning som inte många band/artister mäktar med. Vad sägs om “Princess Of The Dawn”, “I’m A Rebel”, “Fast As A Shark” och “Balls To The Wall”. Hela Liljan gungar när det klassiska introt till “Balls To The Wall” tar sin början och just där och då så är allt frid och fröjd. U.D.O. är helt enkelt fantastiska. Tyvärr så falerar det en del med ljud och dåligt mickade trummor så helhetsbetyget blir lite, lite mer än godkänt. Liljan däremot är ett ställe jag kommer att besöka flera gånger. Oerhört trevligt ställe.

Artist: U.D.O.
Plats: Liljan, Borlänge
Datum: 2015-04-24