Totalt Jävla Mörker – Liverecension från Nordfest, 2015-04-18

96 Shares

totalt-javla-morker-foto-proppen484
Ett band som många i min umgängeskrets har fullkomligt dyrkat sedan tonåren och som för nämnda personer har varit den på förhand absoluta höjdpunkten på Nordfest är Totalt Jävla Mörker från Skellefteå. Jag personligen har dock aldrig riktigt fattat grejen med dessa herrar, även om jag till exempel sett dem live två gånger tidigare och tyckt att det har varit bra och framförallt väldigt röjigt just live. Just den här kvällen var det dock någonting som hände. Jag vet inte om Totalt Jävla Mörker var bättre än vanligt eller om det bara var så att jag under de år som bandet varit frånvarande nu lagom till dess återkomst uppnått den perfekta nivån av misantropi som behövs för att till fullo kunna uppskatta det argsint norrländska vemod som är Totalt Jävla Mörker. Den kombinationen av bitvis ilsken kampvilja och bitvis bitter uppgivenhet som Totalt Jävla Mörker besitter skulle jag vilja säga är tämligen unik och när den framförs med en sådan perfekt avvägd kombination av snortajt musikalitet och kaosartad desperation är slutresultatet ingenting annat än fullständig jävla fjällmagi. Att med så små medel också kunna elda igång en publik så fullkomligt och snudd på till fanatiska nivåer är även det något som jag bara kan tippa på den imaginära hatten inför. När Totalt Jävla Mörker lämnar scenen med orden “vi ses i helvetet, för det är dit vi är på väg” känner jag mig både totalt utpumpad och snudd på misshandlad både fysiskt och psykiskt, samtidigt som jag också är överlycklig och fylld av adrenalin. Under de drygt fyra år jag har recenserat åt Rocknytt har jag delat ut en enda liten tiopoängare och således kan det tyckas galet att dela ut inte mindre än två under samma kväll helt plötsligt, men jag känner att om en förtjänar en tia i betyg så ska en också ha en tia i betyg och även om jag inte gillar att strö för höga betyg omkring mig så känner jag verkligen att jag är helt komfortabel med att både Turbonegro och Totalt Jävla Mörker levererade på en nivå där det verkligen inte fanns någonting att klaga på och att båda gigen var av den kalibern som gör att jag kommer minnas dem tills jag dör eller får demens. Total perfektion.

Totalt Jävla Mörker
Betyg: 10/10