Turbonegro – Liverecension från Nordfest, 2015-04-18

26 Shares

turbonegro-foto-proppen484
Efter att ha försökt att inte spela luftgitarr på Iron Lamb var det således dags att se årets på förhand tveklösa höjdpunkt i Sundsvall, nämligen Turbonegro! Att få se dessa hjältar i sin egen lilla hemstad i Norrland var helt klart någonting jag aldrig trodde att jag skulle få vara med om, men nu stod de plötsligt där, livs levande.

Att gänget bakom Nordfest lyckats boka band som till exempel Queensryche tidigare är självklart även det imponerande, men ingen kan ju på allvar påstå att Queensryche är så stora här och nu, där är det mer en legendstatus som gäller, Turbonegro däremot är ju både stora stora här och nu men även minst sagt ett legendariskt band.

Med skyhögt ställda förväntningar kändes det som upplagt för en episk besvikelse då både jag och alla andra knappast kunde få våra orimligt idylliska drömmar om den här spelningen uppfyllda, men när bandet inledde spelningen med Fuck The World kände nog både jag och många andra i lokalen att det här lär bli precis så jävla bra som vi knappt vågade hoppas på. När bandet sedan fortsätter att leverera hit efter hit och till och med en spiknykter recensent som undertecknad skriker sig hes till låtar som Get It On, The Age Of Pamparius, Prince Of The Rodeo, High On The Crime, Denim Demon, City Of Satan, All My Friends Are Dead, Sell Your Body, Blow Me (Like The Wind) och avslutande I Got Erection går det att konstatera att det här antagligen är det bästa som har spelat i Sundsvall på något decennium och att det antagligen kommer att vara så i många år framöver.

Happy Tom, Euroboy och resten av Turbonegro levererar på en sinnesjukt hög nivå och frontmannen Tony “Duke Of Nothing” Sylvester axlar manteln efter Hank Von Helvete på ett sådant ypperligt sätt att jag har svårt att tro att någon saknade den sistnämnde alls denna kväll. En solid sånginsats varvas med mästerlig publikkontakt och fjällmagiska mellansnack om bland annat svenska ungdomar som jobbar som prostituerade på Oslos gator.

När Turbonegro lämnar scenen till tonerna av Starships gamla dänga “We Built This City” känner nog hela Nordfest sig både lyckliga och utpumpade och konstaterar kollektivt att det här kommer att bli svårt att toppa, men det vi då inte visste var att det bara någon timme senare skulle bli så att vi återigen skulle få uppleva någonting som även det kommer att pratas om i Sundsvall under många år framöver…

Turbonegro
Betyg: 10/10